“
Ortodoxia inseamna viata. Daca nu traim Ortodoxia, pur si simplu nu suntem
ortodocsi, indiferent de credintele formale pe care le sustinem.Dar viata in
lumea contemporana a devenit artificiala, foarte nesigura si confuza. Si este
inevitabil sa nu fim afectati de acest lucru. Cum este posibil pentru noi
crestinii ortodocsi, sa ducem o viata duhovnicesca autentica in aceste vremuri
cumplite? Cum putem dezvolta astazi o viziune ortodoxa asupra intregii vieti
care sa ne ajute sa supravietuim cu credinta intacta? Nu este nci o exagerare
sa afirmam ca,din perspectiva unei vieti considerate normale acum 50 de ani,
viata de astazi a devenit anormala. Valorile fundamentale si conceptiile asupra
comportamentului au fost rasturnate.
Generatiile stricate de astazi, care nu au
cunoscut decat traiul usor, nu au alta lege decat satisfacerea fericirii
personale in momentul prezent. Parintii se supun capriciilor fiilor,care,ajunsi
la varsta maturitatii, nu fac decat sa schimbe jucariile si jocurile copilariei
cu distractii pentru adulti. Viata devine pentru ei o goana permanenta dupa “
amuzament “, atat de lipsit de sens,incat un vizitator din secolul XIX,din
orice tara, care s-ar uita la programele noastre de televiziune, la parcurile
de distractii, la reclame, la filme, la muzica - de altfel, la toate formele
culturii noastre curente - ar crede ca a nimerit intr-o tara de imbecili care
au pierdut orice contact cu realitatea normala. Aceasta cultura” consumerista”
care a fost creata de o generatie egolatra, nu poate sustine dezvoltarea unei
vieti umane normale, cu atat mai putin sa inspire o cautare veritabila a adevarului.
Cand acesta generatie egolatra se intoarce spre religie - lucru care se petrece
foarte frecvent in ultimele cateva decenii- o fac de regula catre o forma de
religie “ consumerista” , centrata pe sine, plina de fanteziile unui program de
televiziune. In cativa ani, aceasta tara a fost inundata de o varietate socanta
de culte care spala creierul si strica mintea, de guru divinizati, de swami si
de alti autoproclamati “ oameni sfinti “. Si acestia nu sunt singurii care se
intrec intre ei pentru supunerea totala a sufletelor. Lumea secularizata de
astazi intretine o stare constanta de ispitire care exercita de asemenea
presiuni asupra sufletului.
Ne confruntam permanent cu aceasta situatie - fie
in muzica de fundal pe care o ascultam pretutindeni in magazine, fie in
reclamele si afisele publice si chiar in casele noastre, unde televizorul
devine adesea conducatorul secret al gospodariei, dictand valorile moderne,
opiniile si gesturile. In diferitele ei forme, acesta cultura transmite acelasi
mesaj : traieste pentru prezent, distreaza-te, relaxeaza-te. In spatele acestui
mesaj se afla altul, de o subtilitate sinistra, care se exprima deschis
astazi numai in tarile oficial
comuniste, care in aceasta privinta sunt cu un pas inainte fata de tarile
libere : uita-L pe Dumnezeu si viata de dincolo pentru present. Aceasta
filosofie a dat nastere sclaviei din lagarele de concentrare din Uniunea
Sovietica, cunoscuta sub numele de Gulag.Pe masura ce tot mai multi oameni au
fost subjugati de mentalitatea de tip Disneyland American, Dumnezeu cel
adevarat a fost impins in afara societatii si in mod inconstient am fost adusi
mai aproape de propriul nostru Gulag. Dar se poate intreba cineva ce are de-a
face acest lucru cu noi, care incercam sa ducem, dupa putinte,o viata crestin-ortodoxa
sincera? Acest lucru ne afecteaza in multe privinte, daca suntem suficienti de
smeriti sa vedem ca mediul noastru, prin faptul ca este anormal, ne perturba
indiscutabil viata.
Intrebarea care se pune este : ce putem face ? Exista doua
atitudini gresite fata de viata din jurul nostru pe care le adopta multi
ortodocsi din zile noastre. Cea mai raspandita este adaptarea la spiritul
veacului. Lipsindu-le un exemplu puternic in parintii lor, multi tineri
ortodocsi nu sunt nici macar constienti ca trebuie sa lupte impotriva acestei
ispite universale a acestei epoci “ narcisiste “ . Ei se amesteca bucuros cu
lumea anticrestina din jurul lor.Iar acesta inseamna moartea sufletului. In
calitate de crestini trebuie sa fim diferiti de lume si sa-I
invatam pe copii nostril sa observe aceasta diferenta. Altfel nu ne putem numi
crestini, si chiar crestini ortodocsi. Cealalta atitudine eronata aflata la
extrema opusa este ceea ce s-ar putea numi falsa spiritualitate sau “
super-spiritualitate”, manifestata de cei care au ravna, dar nu potrivit
cunoasterii ( Rom.10,12 ). Pe masura ce textele ortodoxe despre viata
duhovnicesca au devenit accesibile, creste numarul oamenilor care vorbesc
despre “ isihasm”, despre rugaciunea lui Iisus, despre stari duhovnicesti
exaltate, etc. Este minunat sa fii inspirat si
sa-ti implinesti inalta chemare, dar fara o constiinta foarte realista
si foarte smerita a faptului ca suntem foarte departe de aceste inaltimi
duhovnicesti, interesul nostru se va dezvolta intr-un nou joc care nu este
decat alta expresie a universului nostru marcat de consumerism si centrat pe
noi insine.Si nu consider ca exagerez importanta evitarii acestor doua extreme-
a desertaciuii lumesti si a super-spiritualitatii. Asta nu inseamna ca nu trebuie
sa avem o constiinta realista a solicitarilor legitime pe care lumea le
exercita asupra noastra sau ca nu ar trebui sa respectam si sa luam aminte la invatatura marilor parinti
isihasti, sa lucram noi insine rugaciunea lui Iisus potrivit circumstantelor si
puterilor noastre.Problema este ca trebuie sa intelegem profund ce vremuri
traim, cat de putin cunoastem credinta noastra ortodoxa si cat de mult trebuie
sa ne smerim tocmai pentru a supravietui astazi ca si crestini ortodocsi. Ce
putem face pentru a evita extremele mai sus mentionate si pentru a duce o viata
cu adevarat rodnica in aceste vremuri primejdioase ? Pentru ca perioadele
copilariei si tineretii sunt critice pentru formarea sufletului, raspunsul la
acesta intrebare se va adresa in primul rand parintilor.
Acestia trebuie sa fie
constienti de faptul ca duhul lumii rareori ajuta si de cele mai multe ori
impiedica cresterea copiilor intr-un duh ortodox authentic. (…) De aceea
parintii au o mare responsabilitate, pe de o parte de a fi atenti la ceea ce
este expus copilul lor – programele TV,orele de educatie sexuala la scoala,
filme, muzica-, iar pe de alta parte, sa-si aduce copilul intr-o intelegere
crestina adecvata situatiilor concrete. Un copil caruia i se formeaza gustul
pentru muzica clasica buna, pentru literatura, istorie si arta, chiar si pentru
stiinta, este cel putin partial vaccinat impotriva culturii consumeriste si a
ispitelor acesteia. Dar nu numai copiii, ci noi toti ducem o lupta pe viata si
pe moarte cu lumea anticrestina, care intr-adevar “ este mult prea prezenta in
vietile noastre “ astazi. Cineva care s-a convertit la Ortodoxie direct de la
cultura rock are un drum greu de urmat inainte de a deveni un adevarat crestin
ortodox. Pe de alta parte o persoana familiarizata cu cele mai bune produse ale
culturii seculare – care in Occident prezinta intotdeauna conotatii religioase
si crestine bine definite- are o sansa mult mai mare de a duce o viata ortodoxa
normal si rodnica. Nu trebuie sa ne izolam artificial de realitatea lumii de
azi; ci mai degraba trebuie sa invatam sa folosim cele mai bune lucruri pe care
lumea poate sa ni le ofere, pentru ca orice lucru bun din lume- daca suntem
suficienti de intelepti ca sa-l vedem- Il arata pe Dumnezeu si trebuie sa-l
folosim. Prea multi oameni fac greseala de a limita Ortodoxia la slujbele
Bisericii, la canonul de rugaciuni si la lectura ocazionala a cartilor
duhovnicesti. Adevarata Ortodoxie presupune insa un angajament care implica
toate aspectele vietii noastre. Fie esti ortodox permanent si in fiecare zi, in
orice situatie a vietii- fie nu esti cu adevarat ortodox. De aceea trebuie sa
ne formam o conceptie de viata ortodoxa si sa o asumam existential.Prima cale
prin care putem dezvolta si sustine aceasta conceptie ortodoxa despre lume este
de a fi in contact permanent cu sursele hranei crestine, cu tot ce ne da
Biserica pentru luminarea si mantuirea noastra : slujbele Bisericii si Sfintele
Taine, Sfanta Scriptura si scrierile Sfintilor Parinti. Si daca toate acestae
ne aduc foloase, trebuie sa avem o atitudine corecta fata de ele. Sa nu le
folosim pentru a dobandi o cunoastere intelectuala sau pentru a indeplini o
obligatie religioasa. Aceste lucruri trebuie sa atinga direct vietile noastre
si sa le schimbe. Educatia noastra ortodoxa trebuie sa ne dea un simt pentru
ceea ce este authentic crestin;trebuie sa patrunda in inimile noastre si sa
poata atinge si alte inimi.Trebuie sa avem o atitudine normala , sa fim cu
picioarele pe pamant, sa nu alunecam in stari de exaltare si nici sa nu fim cu
capul in nori. De asemenea atitudinea noastra nu trebuie sa fie centrata pe noi
insine, ci sa se extinda cu dragoste si intelegere crestina asupra celor care
Il cauta cu adevarat pe Dumnezeu – astfel , suntem morti care isi ingroapa
mortii, sarea care si-a pierdut gustul. Trebuie sa evitam atitudinile lumesti.
O anumita rigiditate s-a strecurat in viata ortodoxa de astazi. Prea adesea, in
locul iubirii si iertarii , intalnesti neincredere, criticism si judecata;
barfa se face ecoul unor cuvinte precum “ fanatic “, “ eretic “, “ spion “.
Fara a fi excesiv de naivi, in calitate de crestini trebuie sa fim iubitori si
deschisi. Si ar trebuie sa nu grabim sa judecam, daca avem putina smerenie,
uitandu-ne la noi insine. Pentru orice crestin ortodox care este constient de
ceea ce se petrece in jurul lui astazi, este evident ca lumea se indreapta
catre sfarsitul ei.Sunt razboaie si zvonuri de razboaie, dezastre naturale de
mari proportii, se inmultesc falsii hristosi, centralizarea crescanda a
informatiei pregateste instaurarea guvernului unic mondial. Vremurile sunt mai
avansate decat credem; Apocalipsa este acum. Atat timp cat mai este liniste sa
iesim din acest “ paradis al nebunilor “ si sa incepem sa-l chemam pe Hristos.
Apartenenta exterioara nu este suficienta.
In acest sens, cuvintele Parintelui
Gheorghe Calciu, un preot ortodox inchis dincolo de Cortina de Fier, sunt
edificatoare:” Sa construim biserici cu credinta noastra, biserici pe care nici
o putere umana sa nu le poata darama, o biserica a carei temelie sa fie Hristos
“. Acest lucru este posibil daca avem curajul sa fim altfel decat lumea din
jurul nostru, daca ne formam si hranim o conceptie ortodoxa despre lume,
strabatuta de o atitudine vie, normal, iubind si iertand, nu centrati pe noi
insine, ci pastrandu-ne nevinovatia si candoarea. Apoi, in ciuda pacatoseniei
si insuficientei noastre, credinta noastra va supravietui socurilor la care va
supusa si va fi o sursa de inspiratie si de mantuire pentru cei care Il cauta
inca pe Hristos chiar in toiul naufragiului umanitatii care a inceput deja in
zilele noastre.”
Nota : Fragment preluat din cartea " Ne vorbeste Parintele Serafim Rose - Scrisori "
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu