“ Problema
cunoasterii voii lui Dumnezeu si a predarii intregii noastre fiinte vointei
dumnezeiesti, e strans legata de cea a ascultarii. Staretul acorda acesteia din
urma o importanta maxima nu numai pentru viata personala a oricarui monah si a
oricarui crestin dar si pentru viata intregului “ trup al Bisericii” , si a
intregii sale “ plinatati” (…) Staretul acorda o importanta cu totul deosebita
ascultarii duhovnicesti fata de (…) parintele duhovnicesc, socotind-o ca un dar
al harului, o Sfanta Taina a Bisericii. Cand se apropia de parintele sau
duhovnicesc, el il ruga pe Domnul sa se milostiveasca de el prin slujitorul
Sau, descoperindu-I voia Lui i calea
care duce la mantuire. Stiind ca intaiul gand ce se naste in suflet prin
rugaciune e o indicatie data de sus, el pandea intaiul cuvant al parintelui sau
duhovnicesc, intaia sa aluzie, si nu lungea dincolo de aceasta discutia. Aceasta
e intelepciunea si taina adevaratei ascultari, al carui scop e de a cunoaste si
implini voia lui Dumnezeu si nu cea a unui om. O asemenea ascultare
duhovnicesca fara nici o obiectie sau impotrivire, nu numai exprimate , dar si
launtrice, neexprimate, e in general conditia indispensabila pentru primirea
predaniei vii. Predania vie a Bisericii transmisa de-a lungul veacurilor din generatie
in generatie e unul din aspectele cele mai importante si , in acelasi timp,cele
mai subtile ale vietii. Cand un povatuitor duhovnicesc nu intalneste nici o
impotrivire din partea ucenicului sau, atunci, ca raspuns la credinta si
smerenia acestuia, sufletul sau se deschide cu usurinta si poate chiar cu
totul. Dar de indata ce in ucenic se iveste cea mai mica impotrivire fata de
parintele duhovnicesc, firul predaniei se rupe si sufletul invatatorului se
inchide in el insusi.
Adeseori gandim pe nedrept ca si parintele duhovnicesc”
nu e si el decat om nedesavarsit” , ca trebuie “ sa-I explicam in amanuntime
toate, astfel nu va intelege” , ca si el “ poate sa se insele cu usurinta” si,
de aceea, trebuie sa-l “ corectam “. Dar al contrazice ci corecta pe parintele
duhovnicesc inseamna a ne aseza noi insine mai presus de el si a inceta prin
aceasta de a mai fi fii lui duhovnicestii .(…) Numai cine urmeaza calea unei
ascultari sincere si totale poate patrunde in taina acestei comori. Un ucenic (
fiu duhovnicesc ) avizat se comporta fata de parintele sau duhovnic in felul
urmator : in cateva cuvinte ii spune gandul sau esentialul starii lui, dupa
care tace. La randul sau , parintele duhovnic care, inca de la inceputul
convorbirii, se pune in stare de rugaciune, ii cere lui Dumnezeu sa fie luminat
de har; daca sinte in sufletul sau o “ instiintare” sau “ incredintare”, el isi
da raspunsul, dupa care discutia trebuie oprita. Caci daca lasam sa ne scape “
primul cuvant “ al parintelui duhovnic, puterea Tainei slabeste, si marturisirea
risca sa se treansforme intr-o simpla discutie omeneasca. Daca ucenicul ( fiul
duhovnicesc ) observa o atitudine corecta fata de Taina, “ incredintarea “ nu
intarzie sa fie dat de Dumnezeu; dar daca, dintr-o pricina oarecare, acest
lucru nu se produce, parintele duhovnicesc poate cere informatii suplimentare,
si atunci numai ele vor fi binevenite. Dar daca fiul duhovnicesc nu da atentia
cuvenita intaiului cuvant al parintelui duhovnic si il copleseste cu
explicatiile, el isi tradeaza prin insasi acest fapt lipsa sa de incredere si
de intelegere si asculta in realitate de o dorinta sectreta de a-l face pe
parintele duhovnic sa incline spre propriul sau gand.Acest lucru marcheaza
inceputul unui conflict psihologic, care,potrivit cuvantului Apostolului, este
“ fara folos “ ( Evr 13,17)
Credinta in puterea Tainei, certitudinea faptului
ca Domnul il iubeste pe om si nu-l paraseste niciodata pe cel ce s-a lepadat de
voia sa proprie si de judecata sa individuala din dragoste pentru numele Sau si
sfanta Sa vointa, il fac pe fiul duhovnicesc sa fie ferm si hotarat. Un
adevarat ucenic, primind de la parintele sau duhovnic o porunca sau pur si
simplu o povatuire, va merge in dorinta de a o implini pana la dispretul fata
de moarte; aceasta pentru ca “ a trecut din moarte la viata “ (…) Dar cei ce nu
se incred decat in voia lor proprie si in mintea lor, oricat de invatati si de
iscusiti ar fi , pot sa se istovesca in ispravile ascetice cele mai aspre sau
in lucrari de eruditie teologica, si nu vor ajunge sa stranga faramiturile care
cad de la Tronul Milei. Staretul spunea : “ A crede in Dumnezeu e un lucru, a-L
cunoaste e altceva “ .In uriasul ocean care e viata Bisericii,predania
adevarata si curate a Duhului isi urmeaza calea ca un fir minuscul. Cine
doreste sa se apropie de acest fir trebuie sa renunte la “ judecta sa proprie”
. Acolo unde intervine “ judecata proprie” curatia piere inevitabil, caci
intelepciunea si dreptatea omeneasca se impotrivesc intelepciunii si dreptatii
lui Dumnezeu.( Rom 10,3 ) . Acest lucru pare intolerabil si chiar o nebunie
pentru cei ce nu se incred decat in desteptaciunea lor, dar cine nu se teme sa
se faca “ nebun “ va cunoaste viata si intelepciunea cea adevarata.”
Nota:
Fragment preluat din cartea “Viata si invatatura staretului Siluan Athonitul “ autor
Arhim.Sofronie Saharov
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu