"Pentru a ne pastra pacea sufleteasca trebuie sa intram mai des in noi insine si sa ne intrebam : unde sunt ? " Sfantul Serafim de Sarov


Faceți căutări pe acest blog

joi, 30 mai 2013

Casatoria o cale spre sfintenie !




“ Viata aceasta constituie stadionul unde trebuie sa ne nevoim ca s-o castigam pe cea vesnica. Intrebarea este cum trebuie sa ne nevoim. Sunt fixate in mod clar limitele faptelor care constituie pacatul, sau nu cumva limitele acestea sunt mai largi ? Aceasta zapaceala a oamenilor a ajuns acum intr-o asemenea masura, incat sa li se impute si Sfintilor Parinti ca ei, chipurile,,nu se inteleg intre ei cu privire la faptul unde se opreste viata in Hristos si unde incepe pacatul.
Insa cel ce a cercetat in profunzime si impartial pe Sfintii Parinti, va descoperi ca nu se impotrivesc deloc in acest punct.Dar sa determinam pozitia Bisericii In general. Cred ca suntem cu totii de acord ca desavarsit lucru este sa ne facem sfinti ca Dumnezeu.Si lucrul acesta nu e un simplu cuvant. Ci inseamna, in cuvinte simple si clare, ca trebuie, pe cat e posibil, sa ne limitam grija fata de lucrurile cele pieritoare si pamantesti, ca se ne afierosim mai mult viata noastra in Dumnezeu.
Sa ma explic: Mancarea( hrana) e binecuvantata si Biserica se roaga pentru daruirea ei cu indestulare fiilor ei. Nu este pacat sa mancam hrana care se cere pentru intretinerea noastra. Daca omul limiteaza si aceasta nevoie biologica a sa si grija fata de ea devine faorte mica, incat din aceasta limitare sa iconomiseasca mai mult timp si mai buna dispozitie pentru comuniunea cu Dumnezeu, atunci va lua plata pentru nevoinat in cauza. Sfantul Antonie, si in general, pustnicii, de ce si-au limitat hrana lor pana la cat mai putin posibil ?Foarte simplu, deoarece astfel, limitand si nevoile lor biologice, au ramas mai mult timp neraspanditi in singuar lor grija : unirea lor cu Dumnezeu. Aceasta este lucrul cel desavarsit.
Dar ce se va intampla cu restul oamenilor, care nu au numai grija hranei,ci si alte multe nevoi ? Toti acestia vor merge in iad ? Fireste ca nu ! Biserica ne primeste cu slabiciunile si pacatele noastre. Numai sa ne pocaim pentru ele si sa ne smerim cu adevarat inaintea indelungii rabdari a lui Dumnezeu, Care ne primeste cu toate ca noi, din pricina slabiciunii omenesti, inclinam spre cele ispititoare si pamantesti. Smerenia si pocainta ne mantuiesc. Din punctul acesta insa pana la a considera ca viata noastra, cu placerile ei, fie si legitime dupa Dumnezeu, este un lucru desavarsit, exista o prapastie de netrecut. Altceva este desavarsirea spre care trebuie sa tindem si altceva este ceea ce facem noi oamenii.
A intelege care este lucrul corect dupa Dumnezeu, a te nevoi pentru asta si a cere iertare deoarece n-ai reusit sa izbandesti, exact aceasta este continutul vietii crestine constiente. Asadar pentru noi, cei multi, care din multa neputinta nu putem ajunge la masurile desavarsirii, Biserica se ingrijeste si, luandu-ne de mana( pas cu pas, asa cum inavata copii cei mici sa mearga ) , incearca sa ne povatuiasca spre desavarsire, care e indumnezeirea noastra.(…)
Sa revenim acum la chestiunea casatoriei si a relatiilor conjugale incepand de la Adam si Eva. Inainte de cadere viata lor in rai era o placere continua. Nu trebuiau sa se impreuneze ca sa simta o placere speciala. Toata viata lor era o fericire nesfarsita. Relatiile lor,daca ar fi ramas in rai, ar fi fost nepatimase. Insa dupa cadere “ Adam a cunoscut pe Eva, femeia sa” ( Fac.4,1 ) . A cunoscut adica ceva nou in relatiile lor. Doar dupa cadere si de atunci inainte, in relatiile barbatului cu femeia se instaleaza desfatarea unei placeri speciale. De ce oare ? Ca sa iubeasca barbatul mai mult pe femeia sa si invers ? Atunci defarnatii ar trebui sa fie sotii ideali.(…) Asadar suntem indrumati la concluzia ca Dumnezeu a vrut sa lege aceasta relatie cu atata placere numai si numai deoarece a unit-o cu facerea de copii - altfel am fi avut de a face cu o placere fara nici un principiu. Trebuie sa accentuam inca si faptul ca facerea de copii nu sfinteste aceasta placere, deoarece atunci ar fi fost ingaduita facerea de copii si in afara casatoriei. Dimpotriva, Taina casatoriei e aceea care sfinteste placerea pentru facerea de copii. Sa nu ne scape faptul ca, precum am spus si mai inainte, scopul omului este sa se nevoiasca sa devina sfant ca Dumnezeu, ca sa poata astfel castiga Imparatia Cerurilor.
Prin urmare scopul,si al casatoriei, la asta se reduce: la mantuirea sotilor si a fiilor lor si nu simplu la facerea de copii, si cu atat mai putin la desfatarea trupeasca. Facerea de copii nu este biletul pentru rai, contribuie insa la dobandirea lui .Sfantul Apostol Pavel ne spune in Epistola cea dintai catre Corinteni :” Vreau ca toti oamenii sa fie ca si mine” ( 7,7 ) adica necasatoriti. Aici ne arata exact lucrul desavarsit. Si cred ca nu este greu sa intelega oricine de ce este desavarsit. Foarte simplu,deoarece cel casatorit trebuie sa se ingrijeasca pentru femeia si pentru copii lui, prin urmare, nu este complet neraspandit ca sa se predea in intregime lui Dumnezeu. Asadar, necasatoria este lucrul desavarsit si “ cine poate sa cuprinda, sa cuprinda “ ( Matei.19,12 ) Iar cine nu poate cuprinde ( intelege ) sa vina la “ comuniunea casatoriei “ Acestea sunt lucruri clare. Cu cei casatoriti ce sa intampla Au pierdut ei Imparatia Cerurilor ? Desigur ca nu ! Insusi Dumnezeu a facut casatoria Taina si a binecuvantat-o in Canna.
Desigur aceasta stare este foarte departe de ceea ce spun multi, ca deoarece s-au casatorit si legaturile cu femeia sunt legale, dupa Dumnezeu, nu-i poate impiedica nimeni de la ele.In regula, sunt legale, dar nu ca sa substituie dragostea fata de Hristos. Daca se intampla asta, atunci seamana cu acela care, potrivit parabolei, a raspuns la chemarea Stapanului casei: “ Mi-am luat femeie si de aceea nu pot veni “( Luca 14,20 ). Asadar si in cadrul casatoriei trebuie si se poate nevoi cineva pentru mantuire si poate isbuti. Dar cum ?
 Sfantul Apostol Pavel spune simplu si clar in Epistola intaia catre Corinteni :” Sa nu va lipsiti unul de altul, decat cu buna invoiala, pentru un timp, ca sa va indeletniciti cu postul si cu rugaciunea, si iarasi sa fiti impreuna, ca sa nu va ispiteasca satana, din pricina nainfranarii voastre. Si acesta o spun dupa ingaduintal, nu dupa porunca. Eu voiesc ca toti oamenii sa fie cum sunt eu insumi.Dar fiecare are de la Dumnezeu darul lui; unul intr-un fel, altul intr-altfel “( 7,5-7 ). Prin urmare, lucrul desavarsit in cadrul casatoriei este sa traiesti ca necasatorit. Dar numai ca infranarea sa se faca in urma unei intelegeri comune, altfel e pacat.Lucruri lesne de explicat ! Nu poate un sot sa lipseasca pe celalalt de trupul sau, deoarece, foarte simplu, insusi Apostolul Pavel spune ca trupul fiecarui sot este stapanit de celalalt. “ femeia nu este stapana pe trupul sau, ci barbatul; asemenea nici barbatul nu este stapan pe trupul sau, ci femeia ( I Cor.7,4 ). Vrei sa fii stapan pe trupul tau ? Ramai necasatorit. De aceea necasatoria este lucrul desavarsit. Dar vreti ca si voi, sotii, sa va tineti deoparte si sa va afierositi lui Dumnezeu? Faceti-o. Acesta este lucrul desavarsit in cadrul casatoriei.Dar de ce acesta este lucrul desavarsit? Deoarece numai pentru dragostea lui Dumnezeu te lipsesti de o legatura legala si binecuvantata. Faci adica ceea ce face pustnicul care se lipseste de hrana binecuvantata, ca sa se apropie mai mult de Dumnezeu.Dar poate spune cine : sunt bune toate acestea, dar sunt cu neputinta sa se realizeze.” Cele cu neputinta la oameni sunt cu putinta la Dumnezeu “( Luca.18,27).(…) Impotrivirea la asta are insa si o dreapta combatere: Daca va trebui sa pleci in strainatate pentru motive profesionale sau stintifice pentru o perioada de timp mai lunga,de cele mai multe ori esti nevoit sa te lipsesti de femeia ta. Ce vei face atunci tu, ca si crestin? Te vei da pacatului? Daca ea se imbolnaveste si ramane mai mult timp in spital ce vei face ? Iti vor pune paravn in spital ca sa fi cu ea ? Sau o vei insela ? De nevoie te vei infrana. Deci daca pentru motive profesionale, stiintifice sau de sanatate, te lipsesti cu buna intelegere, de femeia ta, pentru Hristos nu te poti lipsi putin ? Sau suntem crestini si iubim pe Hristos, sau nu !
Dar poate spune cineva. Dar, dar in felul acesta viata noastra va fi un chin continuu.Pe de o parte sa stii ca trebuie sa te infranezi pentru anumite perioade si pe de alta sa nu reusesti. Dimpotriva, lucrul acesta pentru crestin nu este un chin si o neliniste, ci o nevointa. Aceste notiuni sunt complet diferite una de alta. Este desigur putin mai greu, da sa nu uitam ca asta a spus-o Insusi Domnul:" Stramta este poarta si ingusta calea care duce la viata” ( Matei 7,14 ).

Nota: Fragment preluat din cartea “Crampeie de viata “ autor Cuviosul Staretul Epifanie Teodoropulos . Icoana postata mai sus ii reprezinta pe Sfintii soti Petru si Fevronia praznuiti de Biserica Ortodoxa pe 25 iunie.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu