“Tema prieteniei este una comuna pentru toata
lumea. Toti avem mai multi sau mai putini prieteni, mai buni sau mai rai. Ne
plac prietenii buni si uram prietenii rai, care ne tradeaza. Pe langa prietenii
actuali, fiecare are si niste “ fosti prieteni “ si are,desigur, si niste
motive pentru care anumiti prieteni din trecut nu-i mai sunt prieteni. Se
schimba varsta se schimba conceptiile, aflam unii despre altii lucruri care,
pana la urma afecteaza relatiile dintre noi. Ce face o prietenie sa fie
durabila si care sunt motivele pentru care o prietenie poate lua sfarsit ? O
prietenie care poate fi intrerupta mai poate fi numita prietenie? De obicei,
oamenii spun in indreptatirea lor :” Cutare nu-mi mai este prieten, pentru ca
m-a tradat, a fost nesincer cu mine”. Oamenii suporta foarte greu lipsa de sinceritate.
Un pieten trebuie sa se incredinteze in
intregime, nu doar cu inima , ci , daca se poate, cu tot cu gandurile
sale. Vrem sa fim stapani peste prietenii nostrii. Lumea moderna discuta foarte
mult despre prietenie. Cuvantul prieten este folosit cu cele mai diverse
ocazii, incepand de la “prietenii muzicii “ , “ prietenii cartii “, pana la
reclamele la bere, cafea sau tigari in care se speculeaza pe tema
prieteniei.
Prototipul prieteniei de azi ne prezinta o relatie simplista si
sablonata. Prietenii asculta acelasi fel de muzica, beau acelasi suc sau
aceeasi bere, poarta un anumit tip de haine. Desigur formula permite nuantari,
dar , la modul brutal,prietenia se leaga in jurul unor astfel de lucruri,
promovate de scopurile mici ale economiei de piata, o prietenie ce se leaga in
urma unor interese si scopuri comune. Un adolescent care asculat rock si face
parte dintr-o “ gasca “ nu trebuie sa mearga intr-o discoteca, pentru ca-si
tradeaza grupul, isi tradeaza prietenii.
Cu alte cuvinte, in mentalitatea
tanarului modern, a fi prieten cu cineva presupune si o relatie exclusivista
fata de ceilalti.Am socotit ca este de mare actualitate si necesitate discutia
despre prietenie purtata nu oricum, ci cu tinerii credinciosi, cu cei care
voiesc sa aiba o prietenie in Hristos, o relatie frumoasa cu toata lumea.
Apostolul Pavel ne spune:” Pe cat se poate traiti in buna pace cu toata lumea”
. Desigur, ar spune cineva , dar a trai in buna pace cu cineva inca nu inseamna
a avea o prietenie. Dar de ce nu ? Oare este putin lucru a trai cu cineva in
pace, oare este prietenia ceva mai mult decat pacea si, daca da, ce ar putea fi
acel ceva mai mult ? Spun asta pentru ca vin oamenii la spovedanie si vezi cat
de greu le este sa-si pastreze pacea nu doar cu toata lumea, ci cu parintii si
fratii lor trupesti cu care locuiesc in aceeasi casa si mananca la aceeasi
masa. Dar asta se intampla pentru ca si noi cadem cliseelor moderne despre
prietenie si nu incercam o prietenie adevarata, o prietenie care nu cere, ci
ofera, o prietenie pe care ne-a adus-o Hristos si pe care au cultivat-o si
ne-au transmis-o Sfintii Parinti ai Bisericii noastre. Mai intai trebuie sa
luptam cu puseurile exclusiviste pe care le
avem in noi. Prietenia nu este relatia privilegiata, deosebita pe care o
avem cu cineva in comparative cu alti oameni.
Prietenia este o stare de spirit,
o treapta si o masura duhovniceasca. Iubesc pe cineva nu pentru ca el este mai
bun decat altii, ci pentru ca vad in el virtutile care imi descopera mai
deslusit chipul lui Dumnezeu pe Care eu Il iubesc. Prietenia nu trebuie sa fie
rezultatul unei selectii, adica nu dobandim un prieten excluzand neprietenii,
pentru ca aceasta este judeca omeneasca si nu este lipsita de riscuri. Hristos
ne-a numit prieteni si frati nu pentru ca noi am fi dat dovada de vreo
vrednicie speciala, ci pentru ca inima Lui dumnezeiasca este plina de iubire. “
Iata – se spunea despre Hristos – prietenul vamesilor si al pacatosilor !” Si El insusi a zis “ N-am venit pentru cei
drepti ,ci pentru cei pacatosi; nu cei sanatosi au nevoie de Doctor, ci cei
bolnavi”. Sa mai spunem ca Hristos l-a numit prieten pana si pe Iuda si nu
oricand, ci chiar in momentul cand ii dadea sarutarea mincinoasa, sarutarea
tradarii in gradina Ghetsimani “ Prietene, cu sarutare vinzi tu pe Fiul Omului
?” La avva Ahila egipteanul au venit odata doi batrani si i-au cerut sa le dea
ceva ca amintire, dar parintele le-a zis ca n-are timp de ei. In aceeasi zi a
venit si un frate, care avea nume rau, si auzind parintele, indata a iesit si ,
glumind cu el, a impletit o funie si i-a dat-o fratelui de blagoslovenie.
Atunci batranii care venisera intai, luandu-l deoparte, l-au intrebat :” De ce
, parinte , noua nu ne-ai dat nimic, dar acestuia, care are nume rau, i-ai impletit
funie si l-ai binecuvantat?
Parintele le-a raspuns :” Nu v-am dat voua ,
fiindca stiam ca nu va suparati, dar acestui frate nu puteam sa nu-I dau , caci
altfel s-ar fi mahnit si ar fi zis : iata , parintele din cauza pacatelor mele,
nu vrea sa ma binecuvinteze ; si n-am voit sa creada ca-l judec intru ceva . “
Asadar prietenia este o stare si o masura duhovnicesca, este capacitatea omului
de a privii lumea cu ochii lui Hristos. De aceea unul din parintii egipteni
spunea :” Cine nu primeste pe oricine ca pe fratele sau, ci face deosebire
intre oameni, Acela nu este desavarsit “. Desigur nu suntem obligati sa rabdam
tovarasia unor oameni stricati, cu obiceiuri rele, care ne abat de la calea
noastra, dupa cum si Apostolul Pavel ne averizeaza:” Tovarasiile rele strica
obiceiuri bune “ . Este de preferat sa ne inconjuram de oameni virtuosi, pentru
a deveni ca ei, stiind ca, precum zice prorocul David” cu cel cuvios, cuvios
vei fi si cu cel indaratnic te vei indaratnici”.Insa aceasta instrainare,
atunci cand se face, nu trebuie sa se faca cu orgoliu, nesocotind si judecad pe
altii, ci cu atitudinea omului care nu poatre duce o sarcina. Evit anumiti
oameni nu pentru ca ei sunt mai rai ca mine, ci pentru ca eu nu sunt destul de
bun pentru a putea avea folos de pe urma convietuirii cu ei. Cu alte cuvinte sa
traim ca si cum oamenii rai nu ar exista, fara sa-i judecam. Sfantul Vasile cel
Mare, in regulile sale monahale, condamna orice prietenie care ne face sa punem
pe cineva intr-o stare privilegiata fata de alti oameni, considerand ca aceasta
nu poate fi decat o lucrare a sangelui care demonstreaza lipsa de iubire
adevarata.(…)
Asadar , de la bun inceput trebuie sa retinem ca o prietenie nu
se alimenteaza atat din virtutile si bunatatea celui pe care nu-l dorim prieten,
cat din lucrarea noastra launtrica.Niciodata prietenia nu se strica incepand de
la cel mai virtuos, ci de la cel mai slab, pentru ca acesta gaseste tot felul
de pricini, de nemultumiri si provoaca rupture prin insusi zbuciumul mintii
sale chinuite de patimi. Omul virtuos rabda sa convietuiasca si sa faca ascultare de cei mai razvratiti si mai
nesuferiti oameni(…).Sfantul Ioan Casian in Convorbirile sale duhovnicesti,
zice ca o prietenie poate avea trainicie numai daca se leaga intre persoane cu
aceleasi aspiratii si de aceeasi masura duhovnicesca, altminteri relatia dintre
ei este periclitata de neajunsurile celui mai slab, care gasete intotdeauna
pricini de tulburare si nemultumire. Prin urmare daca o prietenie se strica, se
strica de fiecare data numai si numai din cauza slabiciunii si a neputintei
noastre, caci daca am avea o statura si o atitudine duhovnicesca, am sti sa
ieram si sa o luam de fiecare data de la capat. Un alt lucru vrednic de tinut
minte este acela ca in puterea noastra sta sa oferim prietenia, dar niciodata
sa o cerem de la altii. Zic asta pentru ca de regula ajungem sa ne consideram
prietenii ca o proprietate si un bun al nostru.
De exemplu, un prieten nu
trebuie sa aiba relatii cu cineva cu care tocmai ne-am certat, pentru ca
aceasta se interpreteaza ca o tradare. Cerem socoteala prietenului pentru
anumite gesturi si cuvinte, invocand motive de genul: “ Vreau sa clarificam
relatia dintre noi” sau “ intre prieteni nu trebuie sa existe secrete” si asa
mai departe. Cu alte cuvinte facem contracte de prietenie care presupun
libertati si restrictii potrivit cu firea si educatia pe care o avem.Astfel de
prietenii se strica de indata ce “ regulile “ , conventiile sau asa-zisele “
principii” sunt incalcate. In acest fel si traficantii de droguri si talharii
leaga prietenii. Totusi intelegem ca prietenia este ceva mai mult. Prietenia
este deschiderea sufleteasca pe care o avem catre toata lumea, izvorata din
dragostea poruncita de Hristos. In acest sens, crestinul este prieten cu toata
lumea si cu nimeni. Cu toti pentru ca nu poate sa nesocotesca pe cineva, si cu
nimeni, pentru ca nu poate sa prefere pe
cineva. Sfantul Arsenie cel Mare spunea “ “ iubeste pe toti si fugi de toti “.
Aceasta este cu putinta la cei care au toata puterea sufletului indreptata spre
Hristos si judeca pe toti si toate prin prisma lui Hristos, pentru care orice
om este plinatatea umanitatii si trebuie privit dupa cum indeamna si Apostolul
Pavel, “ ca cel pentru care a murit Hristos”.
Atunci cand suntem ispititi sa
judecam pe cineva, sa-l dispretuim, trebuie sa ne amintim cine este cel din
fata noastra. Si cine este ? Este “sluga Altuia “, zice Apostolul Pavel, pentru
care s-a platit cu pretul sangelui lui Hristos. Asadar cand dispretuim pe
cineva, sa ne intrebam care este parerea lui Hristos despre acest om.Hristos
si-a varsat sangele pentru el dar ce am facut eu pentru acest om caruia ii
pretind sa-mi fie fidel, sa nu ma vorbeasca de rau si asa mai departe ? Ce am
facut eu pentru el ? I-am dat bani, l-am ajutat la nevoie, i-am luat apararea ?
Oare acestea sunt lucruri in schimbul carora pot pretinde devotamentul cuiva ?
Oare inseamna acestea ceva pe langa sangele lui Hristos?
Si oare noi, care Il
tradam in tot ceasul pe Mantuitorul lumii, putem cere socoteala celor ce
gresesc fata de noi ? Daca ne aducem aminte la timp de aceste lucruri , nu
putem pastra supararea prea multa vreme. Sfintii iubesc oamenii , nici pentru
bogatie, nici pentru frumusetea lor, nici pentru agerimea mintii, nici pentru
vreun alt dar firesc, ci pentru virtutile duhovnicesti, pentru ca in acestea se
vede chipul lui Dumnezeu, iar sfintii iubesc tot ceea ce le aduce aminte de
Dumnezeu si-i indreapta catre Dansul. (…) Oamenii mai putin desavarsiti leaga
prietenii doar pe baza intereselor comune si a cautarilor comune, ii unesc mai
putin adancimile duhovnicesti.(…) Toate neintelegerile apar din cauza ca, la un
moment dat, cineva crede ca parerea sau alegerea lui este mai indreptatita
decat a celuilalt.(…) Cel care se daruieste pe sine aproapelui sau prin taierea
voii primeste in schimb pe aproapele sau si benecuvantarea lui Dumnezeu(…).Cel
care este atent sa nu-si indeplineasca voia, ci sa caute la necesitatile,
durerile, si bucuriile aproapelui, ajunge la smerenie. Smerenia nu se vede pe
sine si nu judeca faptele celorlalti, ceea ce este izvorul linistii si la pacii
fericite.Omul smerit nu da sfaturi cu superioritate si nu face observatii
usturatoare, care sunt cea dintai pricina a stricarii relatiilor dintre
oameni.
Asa ne si spune Inteleptul Solomon :” Cel ce raspunde la vorba inainte
de a o fi ascultat este nebun si incurcat la minte “ . ( Pilde 18,13)
Inteleptul Sirah spunea ca e mai rau sa cada cineva de pe varful limbii sale
decat de la o mare inaltime. In acest sens , uneori trebuie sa evitam sa zicem
lucrurile care stim ca nu plac aproapelui noastru sau care ar putea sa-l
raneascam chiar si cu pretul de a fi nesinceri. Nu putem fi sinceri intotdeauna
tocmai pentru ca suntem patimasi, suntem ispititi si de diavol. Atunci cand ne
maniem, de exemplu, suntem foarte sinceri, credem toate cuvintele urate pe care
le spunem.Suntem sinceri si cand suntem gelosi,invidiosi,nemultumiti si asa mai
departe. Dar toate cuvintele pe care le rostim in astfel de stari nu ne
reprezinta desi sunt sincere, ci sunt manifestari ale patimii ( interioare care
se afla in inima noastra ) sau ale duhului necurat de care suntem ispititi.
Astfel de iesiri , de “ sinceritati “ trebuie evitate pentru a pastra o relatie
normala cu oamenii din jurul nostru. Aceasta insemna a ne nevoi pentru dragoste.
A-ti cere iertare sau a ierta la timp este o arta si expresia marinimiei si a
experientei de viata.
Ceea ce nu pot pastra oamenii din cauza iuteliii sau
ambitiilor personale se poate repara prin iertare, prin intelegerea profunda a
simplei realitati ca toti suntem trecatori pe pamant, ca vine o clipa cand vom
pleca din acesta viata si toate gandurile si aspiratiile noastre nu vor mai fi.
Vom merge inaintea Marelui Judecator, unde vom da seama de orice cuvnat desert,
de orice suparare desarta care ar fi putut fi anulata printr-o simpla
intoarcere de gand. Cel care isi duce gandul catre sfarsitul sau si catre
desertaciunea cautarilor si ambitiilor omenesti, rabda usor orice suparare, nu
judeca si din acesta cauza este un om “ usor de purtat “, un om placut. Astfel
de oameni sunt si nu sunt prieteni cu toata lumea, pentru ca nu-si mai apartin,
ci au devenit un bun comun al tuturor, ca si Dumnezeu , ca si dragostea. “
Nota:
Fragment preluat din cartea " A iubi inseamna a ierta " autor Ieromonah Savatie Bastovoi
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu