"Pentru a ne pastra pacea sufleteasca trebuie sa intram mai des in noi insine si sa ne intrebam : unde sunt ? " Sfantul Serafim de Sarov


Faceți căutări pe acest blog

luni, 3 septembrie 2012

Despre citirea Sfintilor Parinti si a Sfintei Scripturi !

"Intrebati de ce este neaparata nevoie de citirea Sfintilor Parinti si daca nu este de ajuns sa ne calauzim doar dupa Sfanta Scriptura- cuvantul curat al lui Dumnezeu, fara amestecul cuvantului omenesc .
Raspuns: este neaparat nevoie ca, citind Scriptura, sa-i citim si pe Sfintii Parinti ai Bisericii Rasaritului. Iata ce spune despre Sfanta Scriptura Sfantul Apostol Petru : “ Nici o prorocie a Scripturii nu se talcuieste dupa socotinta fiecaruia, pentru ca niciodata prorocia nu s-a facut din voia omului, ci oamenii cei sfinti ai lui Dumnezeu au grait, purtati fiind de Duhul Sfant ( II Pt.1,20-21 ). Si atunci de ce vreti sa intelegeti dupa bunul plac cuvantul duhovnicesc, care nu a fost rostit dupa bunul plac omenesc, ci la insuflarea Duhului, si care ne opreste chiar el sa-l talcuim dupa bunul nostrum plac ?
Duhul a rostit Sfanta Scriptura, si numai Duhul poate s-o talcuiasca. Barbati de Dumnezeu insuflati-prorocii si apostolii- au scris-o; barbate de Dumnezeu insuflati – Sfintii Parinti – au talcuit-o. De aceea oricine vrea sa dobandesca adevarata cunoastere a Sfintei Scripturi are neaparata nevoie de citirea Sfintilor Parinti. Iar daca va veti margini la citirea Sfintei Scripturi nu veti avea cum sa o intelegeti si cum sa n-o explicati dupa bunul plac.Nu veti avea nici cum sa evitati ratacirile, pentru ca “ omul sufletesc nu primeste cele ale Duhului lui Dumnezeu, caci pentru el sunt nebunie si nu poate sa le inteleaga,fiindca ele se judeca duhovniceste. Cele ale lui Dumnezeu nimeni nu le-a cunoscut,fara numai Duhul lui Dumnezeu ( I Cor.2,13-14 ). Cu deosebire urasc scrierile Parintilor ereticii din toate timpurile : scrierile Parintilor descopera intelesul drept al Sfintei Scripturi, pe care vrajmasii Adevarului ar vrea sa-l strambe pentru a-si intari filosofarile mincinoase.
Ereziarhul Eustihie si-a aratat reaua vointa fata de Parinti la Sinodul Local de la Constantinopol, “Sfanta Scriptura , a spus el cu viclenie, trebuie cinstita mai mult decat Parintii”- si a spus asta pentru ca scrierile sfintilor patriarhi ai Alexandriei, Atanasie cel Mare si de curand raposatul Chiril,ii dadeau in vileag limpede ratacirea hulitoare de Dumnezeu. Dimpotriva, Biserica Sobornicesca a nutrit totdeauna o cinstire deosebita fata de scrierilor Parintilor : prin scrierile acestea se pastreaza unitatea bisericesca, pentru care este neaparata nevoie de o lamurire recunoscuta de toata lumea, adevarata si harica a Scripturii. Sinoadele Ecumenice incepeau intotdeauna cu citirea acelor scrieri ale Parintilor in care era expusa deosebit de limpede dogma sau predania a caror examinare alcatuia obiectul deliberarilor sinodului. Si, sprijinindu-se pe aceste scrieri, sinodul a dat in vileag erezia, proclamand invatatura si marturisirea ortodoxa.
Intocmai la fel, si in viata lor particulara sfintii nevoitori au fost formati de scrierile Parintilor si au trecut la citirea cu precadere a Sfintei Scripturi numai atunci cand ajunsesera deja la o deosebita sporire duhovnicesca.” Adanca este marea Scripturii, a zis Sfantul Ioan Scararul, si nu fara de primejdie este pentru mintea nevoitorului a sari in ea : primejdios este a inota imbracat si primejdios este a se atinge de teologie cel patimas” ( Cuvantul 27, Despre linistire ). Aceasta primejdie , aceasta nenorocire sta, vadit, in talcuirea samavolnica,in intelegerea mincinoasa a Scripturii, lucru care i-a facut pe multi calugari sa cada in ratacire pierzatoare. Degeaba se impauneaza ereticii cu paruta lor cinstire fata de Sfanta Scriptura, degeaba dau de inteles cu viclenie ca Biserica Ortodoxa o cinsteste prea putin, dand o prea mare cinstire Sfintilor Parinti, pe care ei ii resping, pe care ii acopera cu clevetiri si ocari fara de rusine!
Cinstirea pe care o dau Sfintei Scripturi ereticii este mincinoasa, fatarnica: ce fel de cinstire fata de cuvantul lui Dumnezeu este aceea cand I se ingaduie oricui, oricat de stricat ar fi, sa-l intelega si sa-l talcuiasca dupa bunul sau plac ? Primind harica talcuire a Sfintei Scripturi de catre Sfintii Parinti, Sfanta Biserica dovedeste prin insusi acest fapt adanca sa cinstire fata de Sfanta Scriptura: ea o cinsteste asa cum se cuvine cinstit cuvantul lui Dumnezeu. Ea ii invata pe fiii sai sa nu fie cutezatori fata de cuvantul lui Dumnezeu, ii infraneaza de la trufasa samavolnicie si lipsa de randuiala, le porunceste sa se formeze prin citirea Sfintilor Parinti si sub indrumarea acestora sa patrunda in lumina cea minunata a cuvantului lui Dumnezeu, care ii orbeste pe cei ce indraznesc s-o privesca fara cuvenita pregatire, cu minte necurata si cu inima iubitoare de pacat.
Ajunge sa iei aminte la slujbele Bisericii Ortodoxe ca sa te incredintezi de adanca ei evlavie fata de Sfanta Scriptura.Evanghelia- atotsfanta carte care cuprinde cuvintele rostite catre oameni de Insusi Dumnezeu intrupat- se afla totdeauna pe Sfanta Masa, inchipuindu-L pe Hristos Insusi. S-o citeasca inaintea a tot poporul se ingaduie numai clericilor; cand este citita, toti iau aminte la ea ca si cum ar vorbi Hristos; cand este scoasa din altar, se merge inaintea ei cu lumanari aprinse. Ea este scoasa si pusa pe analog in mijlocul bisericii: atunci, toti crestinii ortodocsi care sunt de fata isi pleaca genunchii cu evlavie inaintea ei, inaintea cuvantului lui Dumnezeu, o saruta cu frica si cu dragoste.
Pe cand ereticul, care tocmai se lauda cu cinstirea lui fata de Sfanta Scriptura, se sminteste de evlavia pe care o arata fiii Bisericii inaintea Evangheliei,numeste batjocoritor inchinarea lor la cuvantul lui Dumnezeu” inchinare la idoli”, “ inchinare la hartie “,” la cerneala”, “ la legatura”; orb nefericit ! el vede in aceasta carte numai hartia, cerneala, legatura, nu vede Evanghelia lui Hristos. Citirea Epistolelor apostolesti inaintea a tot poporul este savarsita de diaconi si de citeti; citirea restului Sfintei Scripturi este savarsita de citeti in mijlocul bisericii. Iar cantarile bisericesti, pe care le-au alcatuit Sfintii Parinti, cuprind un curs intreg de teologie dogmatica si morala. Slava lui Dumnezeu, Care a pastrat Biserica Sa in curatie si in sfintenie ! Slava Sfintei Biserici a Rasaritului, singurei sfinte si adevarate!
Toate predaniile, toate obiceiurile ei sunt sfinte, raspandesc buna mireasma a ungerii duhovnicesti ! Sa se rusineze toti cei ce filosofeaza impotriva ei, toti cei ce se despart de unirea cu ea ! Sa aveti evlavie fata de Sfanta Scriptura, evlavia cuvenita unui adevarat fiu al adevaratei Biserici; sa aveti cuvenita incredere si evlavie fata de scrierile Parintilor! Acelasi Duh al lui Dumnezeu Care a lucrat in proroci si in apostoli care a lucrat in sfintii invatatori si pastori ai Bisericii : martor al acestei dogme este Sfantul Apostol : “ Dumnezeu a pus in Biserica intai apostoli, al doilea proroci, al treilea invatatori ( I Cor.12,28 ) Potrivit spuselor apostolului, spuselor Sfintei Scripturi si indrumarii Bisericii, primul loc in lecturile dumneavoastra evlavioase trebuie sa-l ocupe scrierile apostolesti. Intre scrierile apostolesti, primul loc il are Evanghelia. Pentru a intelege asa cum trebuie Noul Testament, cititi-I pe sfintii invatatori ai Bisericii, cititi si Psaltirea, si celelalte carti ale Vechiului Testament. Curatiti-va prin poruncile evanghelice si prin nevointele evlavioase. Pe masura curatiei lui, sufletului I Se arata Dumnezeu, I se descopera cuvantul lui Dumnezeu, care pentru ochii trupesti este acoperit cu valul de nepatruns al cuvantului omenesc. “
Nota: Fragment preluat din cartea “ De la intristarea inimii la mangaierea lui Dumnezeu “ autor Sfantul Ignatie Briancianinov

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu