"Pentru a ne pastra pacea sufleteasca trebuie sa intram mai des in noi insine si sa ne intrebam : unde sunt ? " Sfantul Serafim de Sarov


Faceți căutări pe acest blog

joi, 27 mai 2010

Despre sfarsitul lumii


"Astazi este Duminica Infricosatoarei Judecati si este firesc sa vorbim despre Infricosatoarea Judecata si despre semnele sfarsitului acestei lumi.
Nimeni nu stie ziua: numai Dumnezeu Tatal o stie; dar semnele apropierii sale sunt aratate in Evanghelie si in Apocalipsa Sfantului Ioan Teologul. Apocalipsa vorbeste despre evenimentele de la sfarsitul acestei lumi intr-un mod simbolic, folosindu-se mai mult de imagini; dar Sfintii Parinti au talcuit-o, existand o autentica traditie bisericeasca care ne vorbeste atat despre semnele apropierii sfarsitului lumii cat si despre Infricosatoarea Judecata.
Inainte de sfarsitul vietii pe pamant vor fi conflicte sociale, tulburare, razboaie, foamete si cutremure. Oamenii vor suferii de frica; vor muri din pricina asteptarii nenorocirilor. Nu va mai fi viata, ci o stare chinuitoare de cadere de la viata. Va fi nu numai o cadere de la viata, ci si de la credinta : "Insa cand va veni Fiul Omului, oare va mai afla credinta pe pamant? " ( Luca 18,8).
Oamenii vor deveni mandri si nerecunoscatori, sfidand Dumnezeiasca Lege : impreuna cu o cadere de la viata va fi si o lipsa a vietii morale. Va fi o epuizare a binelui si o crestere a puterii raului . Sfantul Apostol Ioan Teologul , in de- Dumnezeu- inspirata sa scriere- Apocalipsa, scrie si el despre aceasta vreme. El insusi spune ca era in Duh, ceea ce inseamna ca Sfantul Duh era intru el atunci cand soarta Bisericii si a lumii i se descoperise in diferite imagini, si din aceasta pricina se si numeste Apocalipsa ( descoperirea ) lui Dumnezeu.
El infatiseaza soarta Bisericii prin imaginea unei femei care, in acele vremuri, se ascunde in pustie: ea nu se arata in viata publica, cum nu se arata nici in Rusia de astazi ( 25).
Fortele care pregatesc aparitia Antihristului vor detine functii importante in viata publica. Antihrist nu va fi un diavol intrupat, ci o fiinta umana. "Anti" este un cuvant care inseamna "vechi", sau " in locul" sau "impotriva". Acel om vrea sa fie in locul lui Hristos, sa-I ocupe locul si sa aiba ceea ce numai Hristos se cuvine sa aiba. El va voi sa exercite aceeasi atractie si autoritate asupra intregii lumi.
El va primi aceasta putere ca pe o anticipare a propriei distrugeri, respectiv a distrugerii intregii lumi. El va avea ajutor, un Mag care, cu puterea mincinoaselor minuni, isi va implini dorinta de a-i ucide pe cei ce nu recunosc autoritatea lui Antihrist.
Inainte de nimicirea lui Antihrist vor aparea doi oameni care ii vor sta impotriva. Magul ii va ucide si , timp de trei zile, trupurile lor vor zacea neingropate; aceasta priveliste ii va oferi Antihristului si slujitorilor sai o desfatare de nedescris. Apoi, deodata, acei drepti vor invia, iar intreaga armata a lui Antihrist se va ingrozi si se va tulbura cumplit , si insusi Antihrist va cadea pe data mort, ucis de puterea Duhului.
Dar ce putem stii despre acest om, Antihristul? Nu-i putem cunoaste cu exactitate originea. Tatal lui este cu desavarsire necunoscut, in vreme e mama lui este o femeie spurcata care fatareste fecioria. El va fi evreu din semintia lui Dan. Avem si un indiciu al acestuia in faptul ca Iacob, atunci cand a murit, a spus ca Dan va fi in posteritate" un sarpe la drum, vipera la poteca, muscand calcaiul calului; si va cadea calaretul pe spate, asteptand mantuirea Domnului" ( Fac. 49,17 ). Acesta este un indiciu metaforic ca el va lucra cu rautate si viclenie.
Ioan Teologul vorbeste de Apocalipsa despre mantuirea fiilor lui Israel, anume ca inaintea sfarsitului lumii vor veni la Hristos o multime de evrei; numai tribul lui Dan nu se regaseste in enumeraea triburilor care se vor mantui. Antihrist va fi foarte intelept, foarte priceput in comunicarea cu oamenii. El va fermecator si plin de afectiune.
Filosoful Vladimir Soloviov s-a ocupat indeaproape de acest subiect. El a incercat sa infatiseze sub forma unei povestiri aparitia si personalitatea lui Antihrist. El s-a folosit cu foarte mare grija de toate materialele care puteau avea vre-o relevanta, patristice in primul rand, dar si din Islamism, si a rezultat o imagine cutremuratoare.
Pregatirea aparitiei lui in lume a inceput inca de la Invierea Mantuitorului. "Taina faradelegii se si lucreaza" ( cf. II Tesal. 2, 7), iar fortele care ii pregatesc apariria se lipta cu deosebire impotriva dreptei autoritati imparatesti. Sfantul Apostol Pavel spune ca Antihristul nu poate aparea decat atunci cand va fi inlaturat " Cel care ii sta impotriva". Sfantul Ioan Gura de Aur talcuieste acest verset spunand ca " cel care ii sta impotriva " este dreapta putere dumnezeiasca.
O asemenea putere se lupta cu raul. Taina faradelegii care se lucreaza in lume nu doreste acest lucru, nu doreste o autoritate care duce razboi impotriva raului; din contra, doreste o autoritate a nedreptatii, iar atunci cand va reusi sa implineasca aceasta, atunci nimic nu va mai sta in calea venirii lui Antihrist. El nu va mai fi numai inteligent si fermecator, va fi compatimitor, un filatrop care face binele de dragul intaririi puterii sale. Iar atunci cand si-o va intari suficient, astfel incat intrega lume sa-l recunoasca, atunci isi va arata adevarata fata. Isi va alege Ierusalimul ca si capitala a sa, deoarece aici a fost locul in care Mnatuitorul S-a descoperit pe Sine si Dumnezeiasca Sa invatatura, iar intreaga lume a fost chemata la fericirea bunatatii si a mantuirii. Dar lumea nu L-a primit pe Hristos, rastignindu-L in Ierusalim, in vreme ce sub Antihrist, Ierusalimul va deveni capitala lumii care va recunoaste autoritatea lui Antihrist.
Odata atinsa culmea puterii, Antihrist va cere ca oamenii sa-i recunoasca realizarile sale ca pe ceva ce nici o alta putere pamanteasca si nici un alt om nu le poate atinge, va cere ca oamenii sa se plece lui ca unei fiinte superioare, ca unui dumnezeu.
Soloviov descrie foarte bine caracterul activitatii sale de Conducator Suprem. El va face ceea ce le este placut oamenilor cu conditia ca ei sa recunoasca Autoritatea lui suprema. El va ingadui ca Biserica sa existe, permitandu-i sa-si tina dumnezeiestile slujbe, va fagadui construirea de temple marete- cu conditia sa fie recunoscut ca o " Fiinta Suprema" si sa fie venerat. El va vaea o ura personala impotriva lui Hristos. El va trai prin aceasta ura si se va bucura sa-i vada pe oameni cum se leapada de Hristos si Biserica. Va fi o cadere masiva de la credinta, indreptatindu-se pe ei si aratand spre mareata pozitie pe care o va avea Biserica.
Cautarea compromisului va fi o dispozitie caracteristica oamenilor. Sinceritatea spovedaniei va disparea. Oamenii isi vor justifica inteligent propria cadere, o astfel de dispozitie generala va fi sustinuta de o rautate plina de afectiune. Oamenii se vor obisnui cu apostazia de la adevar si cu dulceata compromisului si a pacatului.
Antihristul va ingadui oamenilor totul, numai " sa cada la pamant si sa se inchine lui". Nimic nou. Imparatii romani erau tot asa de dispusi a da crestinilor libertate, numai sa recunoasca divinitatea ( imparatului) si autoritatea divina suprema; ei i-au martirizat pe crestini numai pentru ca acestia declarau: " Inchinati-va lui Dumnezeu si numai Lui sa-I slujiti".
Intreaga lume i se va supune lui, dupa care el isi va descoperii ura impotriva lui Hristos si a Crestinismului. Sfantul Ioan Teologul spune ca cei care il vor venerea vor avea o pecete pe frunte si pe mana dreapta. Nu este clar daca aceasta va fi un semn pe trup sau este o expresie metaforica a faptului ca oamenii vor simtii in mintile lor necesitatea venerarii lui Antihrist si a supunerii vointei lor fata de el. Iar atunci cand intreaga lume va manifesta o incredere desavarsita in el- atat a vointei cat si a constiintei- atunci cei doi drepti pomeniti mai inainte vor parea printre oameni si vor propovadui fara frica credinta demascandu-l pe Antihrist.
Sfanta Scriptura spune ca, inainte de venirea Mantuitorului, vor parea doua sfetnice, doi " maslini arzand" , doi drepti. Antihrist ii va ucide cu puterea Magului.
Cine sunt acesti oameni?
Conform traditiei bisericesti, cei doi drepti care nu au gustat moartea niciodata sunt Proorocul Ilie si Proorocul Enoh. Exista o profetie conform careia acesti sfinti , care nu au gustat moartea , o vor gusta timp de trei zile; dupa trei zile vor invia. Moartea lor va fi pricina de mare bucurie pentru Antihrist si slujitorii lui. Invierea lor din ziua a trei a va aduce groaza, o spaima si o tulburare , cumplite. Si atunci va veni sfarsitul lumii.
Apostolul Petru spune ca prima lume a fost creata din apa si prin apa a pierit. Din apa este de asemenea o imagine a haosului din materie, in timp ce a pierit prin apa este o imagine a Potopului. Iar acum" lumea este pastrata pentru foc...iar pamantul si lucrurile de pe el se vor mistui" ( III Petru 3, 7-10). Toate stihiile vor arde. Lumea , in forma ei de acum va pierii intr-o clipita. Intr-o clipita totul se va schimba.
Va aparea semnul Fiului lui Dumnezeu, adica semnul Crucii. Toti cei care s-au supus de bunavoie Antihristului vor izbucni in plans. Totul se va sfarsi. Antihrist va fi ucis. Sfarsitul imparatiei sale va fi sfarsitul razboiului cu Hristos. Sfarsitul sau darea de seama pentru viata fiecaruia este o socoteala pe care o vom da Adevaratului Dumnezeu.
Atunci din muntii Palestinei, se va ivi Chivotul Legamantului. Proorocul Ieremia a ascuns Chivotul si Focul Sfant intr-o fantana adanca. Atunci cand au scos apa din acea fantana, aceasta a izbucnit in flacari. Dar Chivotul nu l-au gasit.
Cand privim la viata de astazi , cei ce pot sa vada vad ca tot ce s-a proorocit despre sfarsitul lumii se implineste. Cine este acest om- Antihrist? Sfantul Ioan Teologul il descrie dupa un nume metaforic -666; dar toate incercarile de intelegere a acestei denumiri au fost zadarnice. Viata lumii contemporane ne ofera o intelegere destul de clara a posibilitatii pieririi lumii prin foc, cand toate stihiile se vor tarnsforma prin foc. Existenta bombei atomice ne dovedeste acest lucru.
Sfarsitul lumii nu inseamna si distrugerea ei ci transformarea ei. Totul se va schimba dintr-o data, intr-o clipire de ochi. Mortii vor invia in trupuri noi-trupurile proprii, dar innoite- in acelasi fel in acre a inviat si Hristos in Trupul Sau, cu urmele ranilor de la cuie si sulita, dar avea calitati noi, deci un trup nou. Nu este clar daca acesta va fi un trup cu totul nou sau cel cu care omul a foat creat.
Si Domnul va aparea pe nori cu slava. Cum il vom vedea? Cu ochi duhovnicesti. Chiar si acum, in momentul mortii, dreptii vad ceva ce nu poate fi vazut de cei din jurul lor. Trambitele vor suna tare si puternic. Vor suna in sufletele oamenilor,in constiintele lor. Tot ce s-a adunat in constiinta omului va fi dat la iveala. Proorocul Daniel, vorbind despre Infricosatoarea Judecata, ne spune ca Cel Vechi de Zile, Judecatorul, se va afla pe Tron, iar inaintea Lui un rau de foc. Focul este un element purificator. Focul arde pacatul, il nimiceste prin ardere; va nimicii de asemenea si suferinta; daca pacatul adevenit pentru om ceva firesc, atunci va nimicii si pe om.
Acel foc va izbucni in interiorul omului: unii oameni se vor bucura la vederea Crucii, altii vor cadea in disperare,confuzie si groaza. In acest fel oamenii vor fi imediat despartiti. In relatarea evenghelica se spune ca unii vor sta de-a dreapta Judecatorului, altii de-a stanga- constiinta de sine ii va separa. Insasi starea launtrica, starea sufletului omului il va arunca pe acesta intr-o parte sau alta, la dreapta sau la stanga.
Cu cat mai constient si mai ravnitor se nevoieste un om sa ajunga la Dumnezeu in viata prezenta, cu atat mai mare va fi bucuria auzirii cuvintelor :" Veniti la mine binecuvantatilor"; si dimpotriva , aceleasi cuvinte vor aduce dupa sine focul groazei si al chinurilor asupra celor care nu L-au vrut , care au fugit, I-au stat impotriva sau L-au hulit in timpul vietii. Infricosatoarea Judecata nu stie de martori sau de acte de acuzare. Totul este intiparit in sufletul oamenilor, iar aceste intipariri, aceste carti vor fi deschise. Totul va deveni limpede pentru fiecare in parte si pentru toti, iar starea sufletului omului il va trimite fie la dreapat , fie la stanga. Unii merg spre bucurie, altii spre groaza.
Cand cartile se vor deschide , va devenii limpede pentru toti ca radacinile tuturor patimilor se gasesc in sufletul omului. Aici il vom vedea pe betiv, pe desfranat; unii ar putea crede ca atunci cand trupul moare si este ingropat , moare si pacatul.
Nu. Inclinarea a fost in suflet, iar pentru suflet, pacatul a fost dulce.
Iar daca sufletul nu s-a pocait de acel pacat si nu s-a lepadat de el, va veni la Infricosatoarea Judecata cu aceeasi dorinta pentru dulceata pcatului si nu-si va mai putea stapanii niciodata dorinta. Va fi suferinta urii si a rautatii. Aceasta este starea iadului.
Ghena focului este viata launtrica; este flacara patimii, flacara slabiciunii si a rautatii; si va fi plangerea si scrasnirea dintilor a rautatii neputincioase."
---------------------------------------
Nota :
(25) Este vorba de emigratia rusa- din care clerul si credinciosii detin o pondere semnificativa- care a inceput sa paraseasca teritoriul rus fie silita, fie de nevoie, incepand Revolutia bolsevica din 1917. Unele personalitati bisericesti sau scriitoresti nu si-au gasit odihna nici in diferitele tari occidentale in care au emigrat, fiind, ca si femeia din Apocalipsa, prigonite de " balaurul" antihrist[ic] al ideologiei comuniste [n. tr.].
Fragment extras din cartea " Noi minuni ale Sfantului Ioan Maximovici de San Francisco"

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu