"Pentru a ne pastra pacea sufleteasca trebuie sa intram mai des in noi insine si sa ne intrebam : unde sunt ? " Sfantul Serafim de Sarov


Faceți căutări pe acest blog

miercuri, 30 noiembrie 2011

Dumnezeu Cuvantul !



" Deoarece Hristos este Intelepciunea lui Dumnezeu in ipostas cuvintele rostite de El sunt expresie a intelepciunii. Hristos este Cuvantul ( cu c mare ) lui Dumnezeu pentru ca transmite voia lui Dumnezeu Tatal si pentru ca Se naste din Tatal precum cuvantul din gand. In acelasi timp insa, cuvantul Sau ( cu c mic ) - adica propavaduirea si invatatura Sa - este expresie si energie a Cuvantului si a intelepciunii lui Dumnezeu. Asadar, nu este vorba despre un cuvant omenesc, ci despre unul teantropic. De aceea, cuvantul Cuvantului duce la vindecarea omului, dupa cum El Insusi a spus candva : Acum voi sunteti curati pentru cuvantul pe care vi l-am spus ( Ioan 15,3 ).

Cuvantul lui Dumnezeu ( cu c mic ) este energia Sa necreata, care curata, ilumineaza si indumnezeieste omul si prin care Dumnezeu creeaza si sustine intraga lume. Cu cuvantul Domnului cerurile s-au intarit ( Ps. 32,6 ), spune psalmistul.

Desigur nu putem sa tinem cont de faptul ca, atunci cand vorbim despre cuvantul lui Dumnezeu ( cu c mic ) , intelegem doua lucruri, si anume : energia necreata a lui Dumnezeu, negraitele cuvinte si intelesuri, respectiv transmiterea prin invatatura a expresiei revelate.

Fiecare cuvant omenesc ascunde in el o energie, deoarece exprima experienta, cunoasterea sau anumite capacitati ale oamenilor. Acest lucru este cu atat mai valabil in cazul cuvantului sfant. Cuvantul lui Hristos a transmis si transmite energia Sa necreata.

Insusi Hristos a spus ca ca cine pazeste poruncile Sale, acela va fi iubit de Tatal Sau, si atunci vom veni la el si ne vom face locas la el. ( Ioan 14,21-23 ). Explicand aceste cuvinte, Sfantul Maxim Marturisitorul arata ca in fiecare porunca pe care a dat-o Dumnezeu Se ascunde in chip tainic Insusi Dumnezeu Cuvantul. In plus, se cunoaste faptul ca Dumnezeu Cuvantul este nedespartit de Tatal si de Duhul Sfant. Prin urmare cel care pazeste cuvantul rostit de Hristos, primeste inlauntrul sau intreaga Sfanta Treime, din Care se impartaseste in chip tainic.

Asadar , invatatura lui Hristos nu este o simpla invatatura, pentru care este alcatuita din cuvintele vietii vesnice ( Ioan 6,68 ). Cuvantul neintrupat punea cuvnatul in gura proorocilor Vechiului Testament si tocmai de aceea, proorocii spuneau de obicei : " asa zice Domnul" . Insa Hristos nu se adresa precum acestia, ci zicea : Eu va spun voua, iar cuvantul Lui aducea roada atunci cand gasea pamant prielnic. Hristos a relevat voia lui Dumnezeu Tatalui, iar cuvantul lui Dumnezeu a avut multa putere si energie, la fel cum samanta are un mare potential vital, din ea putand creste un arbore urias. (...) Cuvantul lui Dumnezeu nu este nelucrator, " ci lucreaza in suflet ", asa cum spune Sfantul Macarie.

De aceea, cine asculta cuvantul lui Dumnezeu , " se lumineaza pe sine ", afirma Cuviosul Talasie. (...) Intrevbarea care se pune este : de ce cuvantul lui Dumnezeu nu lucreaza la fel in toti oamenii ?

Raspunsul la acesta intrebare are legatura cu miscarea harului sfant in functie de starea duhovniceasca a omului.(...) O explicatie a acestui fenomen ne este data de parabole. Hristos nu vorbea in parabole cu scopul de a face cuvantul Sau mai usor de inteles, ci tocmai pentru a ascunde marile adevaruri. Se creeaza impresia ca Hristos vorbea foarte simplu pentru a fi inteles de oamenii simplii ai acelei epoci, dar acest lucru nu este adevarat.

Atunci acnd Hristos a rostit pilda semanatorului, iudeii nu au inteles ce insemna ea cu adevarat, dar cand ucenicii s-au apropiat de El ca sa-L intrebe ce a vrut sa spuna, Hristos le-a raspuns : Voua va este dat sa cunoasteti tainele Imparatiei lui Dumnezeu, iar celorlalti in pilde, ca vazand sa nu vada si auzind sa nu intelega ( Luca 8, 9-10 ).

De aici vedem ca Hristos vorbea in parabole pentru a ascunde sensul cuvintelor Sale, care au fost insa dezvaluite ucenicilor, fiindca acestia erau pregatiti pentru a intelege. Talcuind aceste fapte Cuviosul Teofilact spune ca ucenicii erau vrednici sa cunoasca tainele Imparatiei Cerurilor, pe cand ceilalti au fost lasati in intuneric, astfel vazand sa nu vada si auzind sa nu inteleaga. Hristos nu a facut acest lucru dintr-un soi de elitism, ci din iubire de oameni, deoarece stia ca acei oameni vor dispretui tainele Imparatiei Cerurilor dupa cele vor cunoaste, fapt pentru care le ascunde , ca sa nu se osandeasca si mai mult.

Prin urmare din pilda semanatorului intelegem ca unii asculta cuvantul lui Dumnezeu in pilde, asa cum face multimea, altii cunosc tainele Imparatiei lui Dumnezeu, dupa cum s-a petrecut cu ucenicii, iar altii urca pe Tabor, vazandu-L pe Hristos schimbat la fata, cum a fost in cazul celor trei ucenici. Toate acestea depind de starea duhovnicesca a celor care asculta. "


Nota:

Fragment preluat din cartea " Predici la marile sarbatori " autor Arhim. Hierotheos Vlachos

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu