"Dupa cele 40 de zile de arsita in pustia arida a muntelui de
langa Iordan, Iisus s-a reintors printre oameni ca sa-I invete , sa-I vindece
si sa-I mantuiasca. Puterea si adancimea cuvintelor Sale sunt atat de mari,
incat comentariile scrise despre El au umplut numeroase volume, din vremea
Apostolilor pana in zilele noastre. Exista atata belsug de intelesuri, atata
vesnicie in cele spuse, incat, intotdeauna, un sens nou, si adaptat vremurilor,
iese la lumina, raspunzand in permanenta nevolilor fiecarei epoci. Intelegerea
Sa divina, precum si profunzimea intelegerii Sale umane face invataturile lui
Iisus de neclintit.
Una din cele indragite si adeseori, foarte gresit intelese
afirmatii este chiar aceea pe care ne intemeiem credinta in ingerul pazitor.
Aratand inspre un copil, Iisus a spus :” Vedeti sa nu dispretuiti pe vreunul
din acestia mici, ca zic voua : Ca ingerii lor, in ceruri, pururea vad Fata
Tatalui Meu, care este in ceruri “ ( Matei 18,10 ) Acest lucru a dus la ideea
ca copii sunt angelici in natura lor si ca, atunci cand mor mici, automat devin
ingeri. Aceasta erezie , in unele cazuri. A mers atat de departe, incat a dat
nastere ideii ca fiintele umane, in general daca sunt bune, pot deveni ingeri.
Nu exista autoritate scripturala ca sa indrituiasca aceasta credinta stranie :
aceasta notiune nu se afla nici in Noul
Testament , nici in scrierile Parintilor. Iisus a afirmat foarte clar ,
cand a vorbit despre viata omului dupa moarte :” Caci sunt la fel cu ingerii si
sunt fii ai lui Dumnezeu, fiind fii ai Invierii “ ( Luca 20,36 ).
Egali da, dar nu transformati in Ingeri. Ei sunt dintr-o
rasa diferita de a oamenilor, sunt duhuri si au fost create ingeri , asa cum
noi am fost creati oameni. Si nu alt soi de animal sau planta. Exista o ordine
profunda si plina de putere in creatia lui Dumnezeu, ce nu poate fi rasturnata.
Dorinta insasi de a rasturna aceasta stare este un pacat, deci avem nevoie de o
intoarcere, iar nu de o modificare a legii, si ordinii divine. Iisus ni l-a
aratat pe om transfigurat, in adevarat sa lumina. Exista o subtila diferenta
intre transfigurarea si transformarea omului. Prima se refera la
spiritualizarea substantei; a doua parte indica remodelarea sa. Ca oamenii sa
devina ingeri, ar trebui ca Domnul sa rastoarne propria Sa ordine a creatiei,
in care fiecare lucru, fiecare viata si fiecare perioada de timp isi au locul
lor randuit. Omul poate deveni egal ingerului, in virtutea invierii si prin
Hristos- asa cum vom observa pe larg, mai tarziu- poate sa se ridice chiar
deasupra ingerilor- dar niciodata nu va deveni
inger. O asemenea credinta ar tine de conceptul pagan al reincarnarii sau al transmigrarii
sufletelor. Citatul despre ingerul copiilor, luat in sine ar duce la
presupunerea ca ei , copii au un inger pazitor, dar daca –l citim in contextual
lui Matei 18, vom vedea ca Iisus era preocupat sa defineasca insusirile care ni
se cer pentru a ajunge in rai. “ Si chemand la Sine un prunc, l-a pus in
mijlocul lor. Si a zis : Adevarat va zic voua : De nu va veti intoarce si nu
veti fi precum pruncii, nu veti intra in imparatia cerurilor. “ ( Matei 18,2-4 ) Acesta a fost raspunsul la
intrebarea : “ Cine e mai mare in imparatia cerurilor ? Iisus a indicat
calitatile copilariei, ca un ideal spre care sa nazuim. El nu vorbea de mintea
copilaresca ci de duhul copilaros curat. Mintea curioasa, perseverenta,
inocenta, si increderea sunt caracteristici ale copiilor. Un copil nu cunoaste
falsa mandrie, nici falsa smerenie. Se stie ca Iisus se adresa celor ce-L urmau
cu “ turma mica “ : “ Nu te teme turma mica “ ( Luca 12,32 )Si nu asigura mereu
ca suntem copii lui Dumnezeu ? Tocmai in
numele acestei calitati de copii ai Sai ne-a fost dat ingerul pazitor.
Cuvintele lui Iisus se refera la vechea credinta, in ingerul
pazitor. Dupa Daniel ( 10,13), aceasta este data in special popoarelor, ca
ingerul promis lui Moise si vazut de oameni
ca o coloana de foc noaptea s ca un nor ziua : “ Eu insumi voi merge
inaintea ta. Si te voi duce la odihna “ ( Ex. 33,14 ). Si Isaia vorbeste de
acest inger: “ Si el le-a fost izbavitor in toate stramtarile lor. Si n-a fost
nici un trimis, si nici un inger, ci fata Lui i-a mantuit “ ( isaia 63,9 ).
David il concepea pe inger protejand pe
toti cei cu adevarat credinciosi : “ Strajui-va ingerul Domnului imprejurul
celor ce se tem de El si-I va izbavi pe ei “ ( Ps. 33,7 )
Iisus a fost Cel care ne-a aratat ca fiecare dintre noi avem
propriul nostru inger. Evreii vedeau mantuirea prin comunitatea lui Israel si,
ca atare era sufficient un fel de inger colectiv sau comun. Dar Iisus ne-a
invatat ca o comunitate se mantuieste prin fiecare ins, astfel ca fiecare
dintre noi, ca un copil deosebit al lui Dumnezeu, are un inger personal, inalta
demnitatea noastra umana.
“ Sfinte ingere, cel ce stai inaintea patimasului meu suflet
si al vietii mele cele ticaloase, nu ma lasa pe mine pacatosul, nici nu te
departa de mine…” ( Rugaciune catre ingerul Pazitor, Cartea ortodoxa de
rugaciuni ) "
Nota: Fragment preluat din cartea "Sfintii Ingeri " autor Maica Alexandra ( Principesa Ileana a Romaniei )
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu