"...Iertați celor care vă greșesc, pentru că
altfel nu veți fi iertați.
Împărăția lui Dumnezeu este Împărăția recunoașterii
reciproce, a acceptării reciproce și a dragostei, elemente care coincid cu
bucuria comuniunii, dar și a promptitudinii de a ridica unul poverile
celuilalt.Să iertăm, dar cum? De unde începe iertarea? Ar fi fost foarte ușor,
cu adevărat minunat, dacă iertarea ar fi putut începe cu o astfel de schimbare
a inimii, încât cei care ne sunt antipatici să devină iubiți, cele care ne-au
durut să se ierte și să putem începe de la început, ca și cum nimic nu s-ar fi
întâmplat. Dar așa ceva nu se poate săvârși.
Durerea trecutului o simțim, nu se
poate ierta, nu putem să reîncepem ca și cum nu ar fi existat nimic mai
înainte. Însă noima iertării nu este aceasta. Iertare nu înseamnă uitare, căci
uitarea nu duce nicăieri. Dacă iertăm cum, pentru ce pricină, sub ce condiții,
din pricina cărei neputințe, în ce punct a greșit, atunci îl lăsăm neprotejat.
Cel care a făcut greșeala trebuie să fie protejat de o eventuală nouă cădere.
Ceea ce a făcut, motivele și condițiile căderii sale nu trebuie să fie uitate,
deoarece de acum înainte are nevoie de „vizorul” nostru, de grija noastră
iubitoare, astfel încât să nu mai alunece, să nu mai păcătuiască iarăși. Exact
de aici începe iertarea. Din clipa în care, recunoscând vulnerabilitatea
celorlalți, așa cum o recunosc și pe a mea, nevoia lor de ocrotire, de ajutor
și de milă, sunt pregătit să duc împreună cu ei povara slăbiciunii lor,
vulnerabilitatea păcătoșeniei lor. Iertarea începe din clipa în care hotărăsc
să-i accept pe frații mei, fără să aștept să se schimbe, să-i accept așa cum
sunt, să le ușurez povara, astfel încât cândva schimbarea lor să devină
posibilă.
Așadar, condiția iertării se află înlăuntrul meu: este promptitudinea
mea de a-mi asuma această cruce, această povară, astfel încât ceilalți să se
vindece sau, cel puțin, să se protejeze de atacul răutății. Aceasta este ceva
pe care îl poate face oricine, nu este trebuință decât numai de o clipă de
înțelegere, de tărie morală și de bunăvoință. Cu toții avem alături de noi
oameni pe care cu greu îi suportăm, care sunt pricină de chinuire, de
nefericire și mânie, însă putem anula această mânie și să depășim nefericirea,
dacă ne facem îndatorirea noastră, datoria vieții noastre, lucrarea noastră,
care este să ducem împreună cu ei povara; să fim cei care, răniți, ocărâți și
prigoniți, să ne întoarcem către Domnul și să spunem: „Doamne, iartă-l, pentru
că nu țin minte răul și vreau să mă fac și să rămân statornic cu acest om în
neputința și păcătoșenia lui. Nu voi sta ca un judecător înaintea lui, iar dacă
eu nu sunt destoinic pentru asta, fă-o Tu pentru mine: nu-mi socoti judecarea,
nu-mi socoti osândirea, pe care cu asprime le-am pronunțat, nu-mi sprijini
mânia. Stai lângă mine pentru cel care a greșit, pentru că el sau ea are nevoie
de ajutor, de iertare și de vindecare, tocmai pentru această pricină”."
Nota : Fragment preluat din cartea "In lumina judecatii lui Dumnezeu " autor Mitropolitul Anthony Bloom de Suroj
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu