"Preotului Karan,
Mă întrebi, omule al lui Dumnezeu, de unde vine criza
actuală şi ce înseamnă ea.
Cine sunt eu ca să mă întrebi despre o taină atât de
însemnată?
„Vorbeşte când ai ceva mai bun decât tăcerea”, spune Sfântul
Grigorie Teologul. Şi deşi socot că tăcerea este acum mai bună decât orice
vorbire, totuşi, din dragoste faţă de tine, îţi voi înfăţişa ceea ce cred eu
despre problema pe care mi-ai pus-o.
„Criză” e un cuvânt grecesc, şi înseamnă
„judecată”. În Sfânta Scriptură acest cuvânt este întrebuinţat des. Astfel,
Psalmistul spune: pentru aceasta, nu vor învia necredincioşii la judecată
(Psalmul l:5), şi în alt loc: milă şi judecată voi cânta (Psalmul 100:1).
Înţeleptul Solomon scrie că de la Domnul se face judecată omului (Pilde 29:27).
Însuşi Mântuitorul a zis că Tatăl toată judecata a dat-o Fiului, iar ceva mai
încolo că acum este judecata lumii acesteia (Ioan 5:22; 12:31). Şi Apostolul
Petru scrie: că vremea este să înceapă judecata de la casa lui Dumnezeu (I
Petru 4:17).
Înlocuieşte cuvântul judecată cu cel de criză, şi citeşte: pentru
aceasta, nu vor învia necredincioşii la criză; milă şi criză voi cânta; Tatăl
toată criza a dat-o Fiului; acum este criza lumii acesteia; că vremea este să
înceapă criza de la casa lui Dumnezeu.
Până să vină vremurile de acum, popoarele europene întrebuinţau cuvântul „judecată” în loc de „criză” de câte ori se abătea asupra lor vreo nenorocire. Acum a fost doar înlocuit cuvântul vechi cu unul nou şi cel pe înţeles cu unul de neînţeles.
Până să vină vremurile de acum, popoarele europene întrebuinţau cuvântul „judecată” în loc de „criză” de câte ori se abătea asupra lor vreo nenorocire. Acum a fost doar înlocuit cuvântul vechi cu unul nou şi cel pe înţeles cu unul de neînţeles.
Când era secetă, se spunea: „Judecata lui Dumnezeu!” Când era
inundaţie: „Judecata lui Dumnezeu!” Când era război sau molimă: „Judecata lui
Dumnezeu!” Când era grindină, cutremure, omizi, şoareci, iarăşi şi totdeauna:
„Judecata lui Dumnezeu!” Iar asta înseamnă: criză prin secetă, criză prin
inundaţii, criză prin războaie, molimi şi aşa mai departe. Şi actuala restrişte
financiar-economică este privită de popor ca o judecată a lui Dumnezeu, dar nu
este numită „judecată”, ci „criză”.
Ca restriştea să fie sporită prin
neînţelegere!
Fiindcă atunci când se rosteşte un cuvânt pe înţeles, cum este
„judecată”, se ştie şi pricina pentru care a venit restriştea, se ştie şi
Judecătorul care a îngăduit-o, se ştie, în fine, şi scopul pentru care a fost
îngăduită ea.
Iar când e folosit cuvântul „criză”, cuvânt neînţeles de toţi şi
de oricine, nimeni nu ştie să lămurească nici de ce, nici de la cine, nici
pentru ce.
Aceasta este singura deosebire dintre criza actuală şi criza care
este de la secetă sau inundaţie sau război sau molimă sau omizi sau vreo altă
năpastă.Mă întrebi de cauza crizei actuale, sau de cauza actualei judecăţi a
lui Dumnezeu? Cauza este întotdeauna aceeaşi. Cauza secetelor, inundaţiilor,
foametelor şi a celorlalte flageluri ale neamului omenesc este şi cauza crizei
actuale.
Apostazia oamenilor.
Prin păcatul apostaziei au provocat oamenii
această criză, şi Dumnezeu a îngăduit-o ca să-i trezească, să le deştepte
conştiinţa, să-i înduhovnicească şi să-i întoarcă la Sine.
La păcate moderne,
criză modernă.
Şi, cu adevărat, Dumnezeu S-a slujit de mijloace moderne pentru
a-i cuminţi pe oamenii moderni: i-a lovit prin bănci, prin burse, prin finanţe,
prin valută. A răsturnat casele de schimb valutar din întreaga lume, ca
oarecând mesele schimbătorilor de bani în templul din Ierusalim. A pricinuit o
panică nemaipomenită între comercianţi şi schimbătorii de bani. Înalţă,
coboară, schimbă, tulbură, înspăimântă: face totul ca trufaşele căpşoare ale
înţelepţilor europeni şi americani să se trezească, să li se deştepte
conştiinţa şi să se înduhovnicească.
Ca cei ancoraţi în limanul siguranţei
materiale să îşi aducă aminte de sufletul lor, să îşi recunoască fărădelegile
şi să se închine Dumnezeului Preaînalt, Dumnezeului Celui viu.
Cât va ţine
criza?
Atâta timp cât duhul oamenilor va rămâne neschimbat. Atâta timp cât
trufaşii pricinuitori ai acestei crize nu vor capitula în faţa Celui
Atotputernic. Atâta timp cât oamenii şi popoarele nu se vor gândi să traducă
neînţelesul cuvânt „criză” pe limba lor şi să strige cu suspinare şi pocăinţă:
„Judecata lui Dumnezeu!
Spune şi tu, cinstite părinte, „judecata lui Dumnezeu”
în loc de „criză”, şi totul o să-ţi fie limpede.
Sănătate ţie şi pace!"
Nota : Fragment preluat din cartea " Raspunsuri la intrebari ale lumii de azi - scrisori misionare " autor Sfantul Nicolae Velimirovici
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu