"În vremea împărăţiei lui Maximian păgînul, împărat al Romei, era în părţile
răsăritului un oarecare om de neam bun, bogat şi slăvit, cu numele de Dioscor,
cu obicei şi cu credinţă de elin, care vieţuia în Iliopoli. Acela avea o fiică,
anume Varvara, pe care o păzea ca lumina ochilor, pentru că nu avea alt fiu,
decît numai pe ea şi care, cu vîrsta, s-a făcut foarte frumoasă la faţă, încît
nu era nici o fecioară care să-i semene cu frumuseţea, în toate hotarele
acelea. Din această pricină, tatăl său a zidit un turn înalt, cu mare meşteşug,
iar pe turnul acela a făcut case frumoase şi în ele a închis pe fiica sa,
Varvara, rînduindu-i acolo femei purtătoare de grijă şi slujnice, fiindcă
murise mama ei. Aceasta a făcut-o pentru ca să nu fie văzută frumuseţea fiicei
sale de către poporul cel simplu şi de neamul de jos, căci socotea că nu sînt
vrednici ochii unor asemenea oameni, a vedea faţa cea prea frumoasă a fiicei
sale.Deci vieţuind fecioara întru acele palate înalte de pe turnul acela, se
mîngîia privind de sus la zidirea lui Dumnezeu cea dintru înălţime, ca şi la
cea de jos, la lumina cerului şi la frumuseţea pămîntului.
Odată privind spre
cer şi luînd seama la strălucirea soarelui, la alergarea lunii şi la frumuseţea
stelelor, a zis către păzitoarele care petreceau împreună cu dînsa şi către
slujnice: "Cine le-a făcut pe acestea?". Aşijderea, căutînd şi la
frumuseţea cea de pe pămînt, la verdeaţa cîmpului, la pomi, la grădini, la
munţi şi la ape, întreba: "A cui mînă a zidit toate acestea?", iar
cele ce-i stăteau înainte i-au zis: "Toate acestea le-au zidit zeii".
Apoi fecioara a întrebat: "Care zei?". Răspuns-au ei slujnicele:
"Zeii aceia pe care îi cinsteşte tatăl tău şi-i ţine pe ei în palatul său,
care sînt de aur, de argint, de lemn şi se închină lor; acei zei au zidit toate
acestea cîte le vedeţi cu ochii", dar fecioara auzind aceste cuvinte ale
lor, se îndoia şi zicea în sine: "Zeii pe care îi cinsteşte tatăl meu sînt
făcuţi de mîini omeneşti. Pe cei de aur şi de argint i-au făcut zlătarul (argintarul)
şi pe cei de piatră i-a făcut pietrarul, iar pe cei din lemn i-a cioplit
teslarul. Deci, cum acei zei făcuţi au putut zidi această luminată înălţime
cerească şi o frumuseţe ca aceasta pămîntească, neputînd ei singuri nici umbla
cu picioarele, nici lucra cu mîinile?"
Astfel, cugetînd întru sine, ea
căuta adeseori spre cer, ziua şi noaptea, şi din zidiri se sîrguia a cunoaşte
pe Ziditorul. Odată ea privind mult la cer şi fiind cuprinsă de o mare dorinţă
ca să ştie cine a făcut acea înălţime cu bunăcuviinţă şi acea lăţime şi
strălucire a cerului, deodată a strălucit în inima ei lumina dumnezeiescului
dar şi i-a deschis ochii minţii, pentru cunoştinţa nevăzutului, neştiutului şi
neajunsului Dumnezeu, care, cu înţelepciune a zidit cerul şi pămîntul. Şi zicea
întru sine: "Un Dumnezeu ca acela trebuie să fie pe care nu l-a zidit nici
o mînă omenească. Acela singur este făcător şi pe toate cu mîna Sa le zideşte.
Unul trebuie să fie cel ce a întins lăţimea cerului, a întemeiat greutatea
pămîntului şi străluceşte din înălţime toată lumea cu razele soarelui, cu
strălucirea lunii şi cu lumina stelelor, iar jos înfrumuseţează pămîntul cu
copacii şi cu felurite flori şi-l adapă pe el cu rîuri şi cu izvoare de apă. Un
Dumnezeu ca acela trebuie să fie, care pe toate le ţine, pe toate le
cîrmuieşte, pe toate le viază şi pentru toţi mai înainte poartă de
grijă".Aşa învăţa fecioara Varvara, a cunoaşte pe Făcătorul din făpturi,
încît se împlineau asupra ei cuvintele lui David: "Cugetat-am la toate
lucrurile tale, la faptele mîinilor tale am gîndit". Cu acea învăţătură
s-a aprins în inima ei focul dragostei celei dumnezeieşti şi a ars sufletul ei
cu văpaia doririi lui Dumnezeu, încît nu avea odihnă ziua şi noaptea; numai la
acestea într-una cugeta şi de aceasta întruna dorea ca să ştie cu adeverire pe
Dumnezeu şi Ziditorul a toate.
Şi nu putea avea învăţători pe nimeni din oameni,
care să-i descopere tainele sfintei credinţe şi s-o povăţuiască la calea
mîntuirii, pentru că nu era cu putinţă nimănui a veni la dînsa, afară de
slujnicele cele orînduite, căci Dioscor, tatăl ei, avea pentru dînsa mare pază.
Însă singur Duhul Sfînt, învăţătorul cel preaînţelept şi povăţuitor, o învăţa
pe dînsa dinăuntru nevăzut, cu tainica insuflare a darului Său şi lucra în
mintea ei cunoştinţa adevărului. Fecioara era pe acel turn ca o pasăre
deosebită, la cele de sus cugetînd, iar nu la cele de jos, pentru că nu se
lipea inima ei de nimic din cele pămînteşti: nu iubea aurul, nici mărgăritarele
cele de mult preţ, nici pietrele cele scumpe, nici podoaba hainelor, nici alte
podoabe fecioreşti, nici de nuntă nu gîndea vreodată; ci numai spre Unul
Dumnezeu avîndu-şi tot cugetul său, s-a robit cu dragoste Lui.
Venind vremea
fecioarei ca să fie logodită cu bărbat, mulţi tineri bogaţi, de neam mare şi
slăviţi, auzind de frumuseţea ei cea minunată, rugau pe Dioscor ca să
binevoiască a le da pe fiica lui în căsătorie. Atunci s-a suit Dioscor în
turnul acela la Varvara şi a început a-i grăi despre nuntă şi a-i spune despre
tinerii cei frumoşi care caută a o avea pe dînsa mireasă; deci cu care dintre
dînşii ar vrea a se logodi? Fecioara Varvara, cea plină de înţelepciune, auzind
de la tatăl său asemenea cuvinte, s-a roşit la faţă ruşinîndu-se nu numai a
auzi, ci şi a gîndi la nuntă; şi în tot chipul s-a lepădat de dînsa, neînvoindu-se
cu sfatul tatălui său, pentru că mare pagubă îşi socotea ei aceasta, adică a-şi
vesteji floarea curăţiei sale şi a-şi pierde mărgăritarul cel fără de preţ al
fecioriei. Apoi mult sfătuind-o pe dînsa tatăl său, ca să se înduplece voii
lui, ea i-a grăit multe cuvinte împotrivă şi la sfîrşit i-a zis: "Dacă îmi
vei grăi mai mult despre aceasta, tată, şi mă vei sili către logodire, apoi
aceasta voi face: nu te voi mai numi tată şi eu singură mă voi omorî şi te vei
lipsi de fiica ta". Acestea auzindu-le, Dioscor s-a spăimîntat şi s-a dus
de la dînsa, neîndrăznind mai mult a-i vorbi. Pe lîngă acestea, cugeta că mai
bine va fi cu sfaturi bune decît cu sila a o logodi cu cineva şi nădăjduia ca,
după o vreme oarecare, singură îşi va da seama şi va voi a se mărita.După
aceasta s-a gîndit să se ducă într-o cale depărtată pentru oarecare trebuinţă,
socotind că fără dînsul Varvara se va mîhni şi, cînd se va întoarce, mai cu
înlesnire se va îndupleca a-i asculta sfatul şi porunca lui.
Deci, plecînd
Dioscor în cale a poruncit ispravnicului casei, ca să zidească o baie cu multă
cheltuială şi cu meşteşug iscusit, lîngă scăldătoarea care era în grădina lui;
iar la baie a
poruncit ca să fie două ferestre într-un perete, ce era dinspre miazăzi. Apoi a
poruncit ispravnicilor săi să o lase liberă pe Varvara, ca să se pogoare din
turn şi să umble oriunde va voi şi să facă orice-i va plăcea. Se gîndea Dioscor
astfel, că fiica lui, vorbind cu mai mulţi oameni şi văzînd multe fecioare
logodindu-se şi măritîndu-se, va voi şi ea a se mărita cu un bărbat.După
plecarea lui Dioscor în cale depărtată, fecioara Varvara, avînd libertate a
intra şi a ieşi din casa sa şi putînd, fără oprire, a avea vorbă cu oricine ar
voi, s-a împrietenit cu nişte fecioare creştine şi auzind de la dînsele despre
numele lui Iisus Hristos, îndată s-a bucurat cu duhul de numele acela.
Apoi a
dorit să ştie de la dînsele despre Domnul, mai cu amănuntul, iar acelea îi
spuseră ei toate cele despre Hristos, despre Dumnezeirea Lui cea negrăită,
despre întruparea din Preacurata Fecioara Maria, despre patima Lui cea de
bunăvoie şi învierea, despre judecata ce are să fie şi despre veşnica muncă a
închinătorilor de idoli; după aceea despre bucuria cea nesfîrşită a creştinilor
celor credincioşi întru împărăţia cerurilor.
Acestea toate ascultîndu-le,
Varvara se îndulcea cu inima, ardea cu dragostea către Hristos şi dorea
botezul. Apoi s-a întîmplat în vremea aceea că a venit acolo un preot din
Alexandria în chip neguţătoresc, despre care înştiinţîndu-se Varvara, l-a chemat
la ea şi a învăţat de la dînsul, în taină, cunoştinţa Ziditorului tuturor şi
Atotţiitorului Dumnezeu, cum şi credinţa în Domnul nostru Iisus Hristos, pe
care demult o dorea cu mare rîvnă. Spunîndu-i preotul toate tainele sfintei
credinţe, a botezat-o pe ea în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfîntului Duh
şi, învăţînd-o pe dînsa mult, s-a dus într-ale sale. Iar Sfînta Varvara,
luminată fiind cu botezul, mai mult s-a aprins cu dragostea lui Dumnezeu şi se
îndeletnicea în post şi în rugăciuni, ziua şi noaptea, slujind Domnului său,
căruia i s-a făcut mireasă, logodindu-şi fecioria sa Lui, ca să o păzească
neîntinată.În acea vreme se zidea baia, pe care o poruncise tatăl său cînd
plecase în cale; deci a ieşit odată Sfînta Varvara din turnul său, ca să vadă cum
se zideşte baia aceea şi văzînd numai două ferestre la baie, a zis către
lucrători: "Pentru ce aţi făcut numai două ferestre? Au nu este mai bine a
fi cu trei, ca şi peretele să fie mai frumos şi baia mai luminoasă?"
Meşterii au răspuns: "Aşa ne-a poruncit nouă tatăl tău, ca numai două
ferestre să facem dinspre miazăzi". Iar Sfînta Varvara stăruia,
poruncindu-le să facă şi a treia fereastră în numele Sfintei Treimi. Dar,
pentru că meşterii nu voiau să facă aceasta, temîndu-se de tatăl ei, ea le-a zis:
"Eu vă voi apăra de tatăl meu şi voi răspunde pentru voi; faceţi precum vă
poruncesc". Şi au făcut a treia fereastră la baie , precum le-a poruncit lor. Deci era
acolo o scăldătoare (precum s-a zis) lîngă care se zidea baia; acea scăldătoare
era îngrădită cu pietre de marmură cioplite.
Acolo la scăldătoare venind Sfînta
Varvara şi uitîndu-se către răsărit, a însemnat cu degetul pe o marmură chipul
Sfintei Cruci, care s-a şi închipuit pe piatră cu degetul cel sfînt al curatei
fecioare, ca şi cum s-ar fi săpat cu fierul. Ba încă lîngă aceeaşi baie chiar
urmele cinstitelor ei picioare fecioreşti s-au închipuit asemenea pe piatră;
apoi din urmele acelea a curs apă şi multe vindecări se făceau acolo, celor ce
veneau cu credinţă. Pentru că toate acelea, adică baia cea cu trei ferestre,
care era făcută în chipul Sfintei Treimi şi piatra cea de marmură de lîngă
scăldătoare, care era cu închipuirea Crucii, cum şi urmele picioarelor Sfintei
Varvara au rămas întregi pînă în vremea fericitului Simeon Metafrast, care,
după Ioan Damaschin, a scris pătimirea Sfintei Varvara. Acela grăieşte în
istoria sa astfel: "Pînă în ziua de astăzi se găseşte scăldătoarea aceea,
vindecînd tot felul de boli în poporul cel iubitor de Hristos, pe care dacă ar
fi voit cineva a o asemăna cu curgerile Iordanului, sau cu izvorul Siloamului,
sau cu scăldătoarea oilor, nu ar fi greşit de la adevăr; pentru că şi prin
aceea, multe minuni lucrează puterea lui Hristos".Altădată, preumblîndu-se
Sfînta Varvara prin palaturile tatălui său, a văzut zeii, idolii cei fără de
suflet, stînd la loc cinstit şi a oftat greu pentru pierderea sufletelor
omeneşti, celor ce slujesc idolilor. Apoi a scuipat în faţa idolilor zicînd:
"Asemenea vouă să fie toţi cei ce vi se închină şi toţi cei ce cer ajutor
de la voi, care sînteţi fără suflet". Acestea zicînd, s-a suit în turnul
său şi se sîrguia în rugăciunile sale cele obişnuite şi în posturi, toată
mintea sa îndreptînd-o spre gîndirea de Dumnezeu.După aceasta s-a întors şi
Dioscor, tatăl ei, din calea sa şi luînd seama celor ce se lucrase în casa lui,
s-a apropiat şi de baia aceea ce se zidise din nou şi văzînd trei ferestre în
perete, a început cu mînie a cîrti asupra slugilor şi a meşterilor, pentru că
au călcat porunca lui şi n-au făcut numai două ferestre, ci au făcut trei. Iar
ei au răspuns: "Nu cu voia noastră am făcut, ci cu a fiicei tale, Varvara,
pentru că ea ne-a poruncit nouă să facem trei ferestre, deşi noi n-am
vrut".
Deci, îndată chemînd Dioscor pe Sfînta Varvara, a întrebat-o:
"Pentru ce ai poruncit ca să se facă la baie a treia fereastră?" Iar
ea a răspuns: "Mai bine este să fie trei decît două, căci tu, părintele
meu ai poruncit să se facă două ferestre în chipul precum mi se pare - a doi
luminători cereşti, al soarelui şi al lunii, ca să lumineze baia, iar eu am
poruncit ca să se facă şi a treia în chipul luminii celei întreite, pentru că
trei sînt ferestrele luminii celei neapropiate, celei negrăite, celei neapuse
şi celei neînserate, care luminează pe tot omul ce vine în lume".Tatăl ei,
tulburîndu-se de cuvintele cele noi ale fiicei sale şi cu adevărat minunate,
dar neînţelese de el, a luat-o de-o parte şi stînd lîngă baie, unde era Crucea
cea închipuită pe piatră cu degetul Sfintei Varvara şi pe care Dioscor încă nu
o văzuse, o întrebă pe sfîntă: "În ce chip lumina cea cu trei ferestre
luminează pe tot omul, precum ai zis?" Sfînta a grăit: "Ia aminte,
părintele meu, şi înţelege cele ce-ţi voi spune: Trei ipostasuri ale unui
Dumnezeu în Treime, care vieţuieşte întru lumina cea neapropiată, luminează şi
viază toată zidirea: Tatăl, Fiul şi Duhul Sfînt; pentru aceea am poruncit să
facă trei ferestre la baie, ca aceasta una - arătînd cu degetul - să
închipuiască pe Tatăl, cealaltă, pe Fiul, a treia pe Duhul Sfînt, ca şi
zidirile să preamărească numele Preasfintei Treimi". Apoi a arătat cu
degetul către Crucea cea închipuită pe marmură şi a zis: "Şi am închipuit
aici şi semnul Fiului lui Dumnezeu Care cu bunăvoinţa Tatălui şi cu lucrarea
Duhului Sfînt, pentru mîntuirea omenească s-a întrupat din curata Fecioară şi a
pătimit de bunăvoie pe o Cruce ca aceasta, precum îi vezi închipuirea; pentru
aceea am închipuit aicea semnul Crucii, ca puterea ei să izgonească de aici
toată puterea diavolească".
Acestea grăind, prea înţeleapta fecioară către
tatăl său cel împietrit cu inima, despre Sfînta Treime, despre întruparea şi
patima lui Hristos, despre puterea Crucii şi despre celelalte taine ale sfintei
credinţe, l-a pornit spre mare mînie.Îndrăcindu-se Dioscor de iuţime şi de
mînie şi uitînd dragostea cea firească, a scos sabia şi a vrut să lovească pe
fiica sa. Ea de frică a fugit, iar Dioscor o alerga ca lupul pe oaie, avînd
sabia în mîna sa. Apoi, ajungînd pe mieluşeaua lui Hristos cea fără prihană,
s-a întîmplat în acel loc un munte de piatră, care era ca un perete şi, neavînd
sfînta unde să fugă de mîinile şi de sabia tatălui său sau mai bine a
muncitorului său, avînd scăpare numai pe Dumnezeu, către care ridicîndu-şi
ochii cei sufleteşti şi cei trupeşti, ceru de la El ajutor şi apărare. Şi n-a
zăbovit Cel Preaînalt, auzind pe roaba sa. Ci degrabă întîmpinînd-o cu ajutorul
Său, a făcut de s-a despicat în două înaintea ei muntele cel de piatră, precum
odinioară înaintea Sfintei Muceniţe Tecla, care fugea de mîinile celor fără de
ruşine. Deci, despicîndu-se piatra, Sfînta fecioară Varvara a fugit în
despicătura aceea şi îndată s-a închis piatra la loc după dînsa, dînd sfintei
cale slobodă ca să se suie în vîrful muntelui, unde s-a ascuns într-o peşteră
de piatră. Iar Dioscor cel mai împietrit decît piatra, nevăzînd înainte pe
fiica sa care fugea, se mira cum s-a ascuns de ochii lui căutînd-o cu sîrguinţă
multă vreme. Deci, înconjurînd muntele acela şi căutînd pe Varvara a văzut doi
păstori pe munte, păscîndu-şi oile lor, care o văzuseră pe Sfînta Varvara
fugind la munte şi ascunzîndu-se în peşteră. Suindu-se la dînşii, Dioscor i-a
întrebat: "N-aţi văzut pe fiica mea ascunzîndu-se pe aici?" Unul din
păstori, fiind milostiv şi văzînd pe Dioscor plin de mînie, vrînd să tăinuiască
pe fecioara cea nevinovată, a zis: "N-am văzut-o". Dar celălalt,
tăcînd, a arătat cu degetul locul unde se ascunsese sfînta. A alergat Dioscor
acolo degrabă, iar pe ciobanul care a arătat pe sfîntă cu degetul, l-a ajuns
pedeapsa lui Dumnezeu chiar în locul acela, pentru că el însuşi se transformă
în stîlp de piatră, iar oile lui în lăcuste.Dioscor, aflînd pe fiica sa în
peşteră, a apucat-o şi a început a o bate fără milă şi, trîntind-o la pămînt, o
călcă cu picioarele; apoi, apucînd-o de păr, o trăgea către casa sa pe calea
aspră. După aceea a închis-o într-o casă mică şi întunecoasă, încuind uşile şi
ferestrele şi, pecetluindu-le cu pecete, a pus strajă şi o chinuia pe dînsa cu
foame şi cu sete.
După aceasta s-a dus la ighemonul locului aceluia, cu numele
Marţian şi i-a spus toate cele despre fiică-sa, că se leapădă de zeii lor şi
crede Celui răstignit. Deci a rugat pe ighemon ca, prin îngrozire de munci, să
o înduplece la credinţa cea părintească. Apoi, scoţînd-o de la închisoare, a
adus-o şi a dat-o în mîinile ighemonului, zicînd: "Eu mă lepăd de dînsa de
vreme ce şi ea s-a lepădat de zeii mei şi dacă nu se va întoarce iarăşi către
dînşii şi nu se va închina lor împreună cu mine, apoi ea să nu-mi mai fie fiică
şi eu să nu-i fiu tată; iar tu, stăpînitorule ighemoane, munceşte-o pe dînsa
precum voieşte stăpînirea ta". Ighemonul, văzînd frumuseţea cea rară a
fecioarei, s-a minunat de cuviinţa ei şi a început a grăi către dînsa cu
blîndeţe, cuvinte bune, lăudînd frumuseţea ei şi neamul cel bun şi o sfătuia să
nu se lepede de legile cele vechi părinteşti şi să nu fie potrivnică voii
tatălui său, ci să se închine zeilor şi întru toate să asculte pe tatăl său, ca
una ce are să fie moştenitoarea tuturor averilor lui.
Sfînta fecioară Varvara,
cu prea înţelepte şi blînde cuvinte mustrînd deşertăciunea zeilor celor fără de
suflet, mărturisea şi preamărea numele lui Iisus Hristos şi se lepădă de toate
deşertăciunile pămînteşti, de bogăţii şi de mîngîierile lumeşti, dorind pe cele
cereşti. Iar ighemonul o sfătuia pe dînsa să nu necinstească neamul său şi să
nu-şi piardă floarea cea prea frumoasă a tinereţilor sale. Apoi, mai pe urmă, a
zis: "O! frumoasă fecioară, fie-ţi milă singură de tine şi te sîrguieşte
cu osîrdie împreună cu noi, să aduci jertfă zeilor, pentru că mi-e milă de tine
şi voiesc a te cruţa, fiindu-mi jale a da la munci şi la răni o aşa frumuseţe.
Iar de nu mă vei asculta şi vei petrece nesupusă nouă, apoi mă vei sili pe
mine, chiar nevrînd, să te chinuiesc cumplit". Iar Sfînta fecioară Varvara
i-a răspuns: "Eu pururea aduc jertfă de laudă Dumnezeului meu şi însumi
voiesc a-I fi Lui jertfă; pentru că Acela unul este Dumnezeul nostru adevărat,
Care a zidit cerul şi pămîntul şi toate cele ce sînt într-însele; iar zeii tăi
nimic nu sînt şi nimic n-au zidit, fiind fără de suflet şi nelucrători. Căci pe
aceia singuri îi zidesc mîinile omeneşti, precum zice proorocul lui Dumnezeu: Idolii
păgînilor sînt argint şi aur, lucruri de mîini omeneşti. Şi toţi zeii
păgînilor sînt diavoli, iar Domnul cerurile a făcut. Aceste cuvinte
prooroceşti eu le ascult şi cred într-unul Dumnezeu care este făcător a toate;
iar pentru zeii voştri aceasta mărturisesc, că sînt deşerţi şi deşartă este
nădejdea voastră într-înşii".
După ce sfînta a grăit aceste cuvinte,
ighemonul s-a mîniat şi îndată a poruncit să o dezbrace, pentru care această
chinuire era mai grea decît rănile cele grele, căci a pus-o să stea goală
înaintea multor bărbaţi, care fără ruşine priveau spre goliciunea curatului ei
trup fecioresc. Apoi muncitorul a poruncit să o întindă pe pămînt şi cu vine de
bou să o bată tare, mult timp, încît s-a roşit pămîntul cu sîngele ei. Şi
încetînd muncitorii a o mai bate, după porunca ighemonului, a frecat rănile ei
cu zdrenţe şi cu ţesături de păr, adăugînd dureri la dureri. Însă toate
chinurile acelea care năvăleau mai repede decît vîntul şi decît viforul, asupra
neputinciosului ei trup fecioresc, n-au clătinat pe Sfînta muceniţă Varvara,
cea tare în credinţă, pentru că era întemeiată pe piatra Hristos, Domnul său,
prin care răbda acele dureri amare.După aceasta, ighemonul a poruncit să o bage
în temniţă, pînă cînd va socoti cu ce fel de munci mai cumplite s-o muncească.
Deci fiind abia vie de rănile cele multe, Sfînta Varvara se ruga în temniţă cu
lacrimi lui Hristos Domnul, iubitul său mire, ca să n-o lase pătimind acele
dureri cumplite şi grăia împreună cu David: Nu mă lăsa pe mine, Doamne
Dumnezeul meu, nu te depărta de la mine. Ia aminte spre ajutorul meu. Aşa
rugîndu-se ea şi fiind miezul nopţii, a strălucit o lumină mare, iar sfînta a
simţit în inima sa o spaimă şi o bucurie pentru că se apropia Mirele ei cel
nestricăcios, vrînd a cerceta pe mireasa sa. Apoi Însuşi împăratul măririi S-a
arătat întru slava negrăită, pe care văzîndu-l sfînta, o! cît s-a bucurat cu
duhul şi s-a îndulcit cu inima! Căutînd Domnul spre ea cu ochii blînzi, a zis
cu dulcile Sale
buze: "Îndrăzneşte, mireasa Mea şi nu te teme. Eu sînt cu tine şi privind
la nevoinţa ta, uşurînd durerile tale, pregătindu-ţi pentru acesta răsplătirea
veşnică în cămara Mea cea cerească; deci rabdă pînă la sfîrşt, ca degrab să te
îndulceşti de veşnicile bunătăţi, întru împărăţia Mea". Nişte cuvinte ca
acestea grăind către dînsa Hristos Domnul, Sfînta Varvara se topea ca ceara de
focul dumnezeiescului dor şi ca un rîu se revărsa cu dragostea către El.
Aşa a
mîngîiat-o Iisus cel prea dulce şi cu dragostea Sa a îndulcit pe iubita Sa,
mireasa Varvara şi a vindecat-o de răni, încît nici urmă nu se mai cunoştea pe
trupul ei. Apoi s-a dus de la faţa ei, lăsîndu-i o nespusă veselie
duhovnicească. Ş
i era sfînta Varvara în temniţă ca şi în cer cu îngereasca
dragoste aprinzîndu-se către Dumnezeu şi mărindu-L cu inima şi cu gura, dînd
mulţumire Domnului că n-a trecut-o cu vederea, ci a cercetat pe roaba Sa, care
pătimeşte pentru numele Lui.Era acolo o femeie credincioasă şi temătoare de Dumnezeu,
cu numele Iuliana, care, de cînd a fost prinsă Sfînta Varvara, o urmărea de
departe şi privea la pătimirile ei. Iar cînd sfînta a fost aruncată în temniţă,
şedea la fereastra temniţei, minunîndu-se cum acea fecioară tînără, în floarea
tinereţilor şi a frumuseţii sale, a trecut cu vederea pe tatăl său şi pe tot
neamul său, bogăţiile şi toate bunătăţile, frumuseţile lumii acesteia şi încă
şi sufletul său nu şi-l cruţă pentru Hristos, ci cu osîrdie îl jertfeşte pentru
El. Apoi văzînd că a vindecat Hristos de răni pe Sfînta Varvara, a dorit ca şi
ea să pătimească pentru Dînsul şi a început a se pregăti pentru nevoinţe,
rugînd pe Iisus Hristos începătorul de nevoinţe, ca să-i dea şi ei răbdare
pentru munci.
Deci, făcîndu-se ziuă, au scos pe Sfînta Varvara din temniţă şi au
dus-o la necuratul divan, spre a doua întrebare, iar Iuliana îi urma ei de
departe. Sfînta Varvara, stînd înaintea divanului, a ighemonului şi a celor ce
erau împreună cu dînsul, aceştia au văzut pe fecioară sănătoasă, cu faţa
luminată şi mai frumoasă decît întîi, iar pe trup fără nici o rană din cele ce
avusese şi s-au mirat. Apoi ighemonul a zis către dînsa: "Oare, vezi, o!
fecioară, cîtă purtare de grijă au zeii noştri pentru tine? Iar pe tine, care
ieri erai cumplit rănită, acum te-au vindecat şi, fiind slăbită de dureri acum
eşti sănătoasă. Deci fii şi tu mulţumitoare spre o facere de bine ca aceasta
şi, închinîndu-te lor, adu-le jertfă". Sfînta a răspuns: "Ce
grăieşti, ighemoane? Oare zeii tăi m-ar fi vindecat? Ei, fiind orbi, muţi şi
neavînd nici o simţire, ei, care nu pot să dea orbilor vedere, muţilor grăire,
surzilor auz, şchiopilor umblare, bolnavilor vindecare, nici pe morţi să-i
învieze? Cum au putut aceia a mă vindeca şi pentru ce să mă închin lor? Pe mine
m-a vindecat Iisus Hristos, Domnul Dumnezeul meu, care tămăduieşte toate
durerile, iar morţilor le dă viaţă. Aceluia eu cu mulţumire mă închin şi
singură însămi mă aduc Lui jertfă, pe care tu cu ochii tăi cei necuraţi, orbit
fiind cu mintea, nu poţi a-L vedea, că nu eşti vrednic".Aceste cuvinte ale
sfintei muceniţe au pornit pe ighemon spre mînie şi a poruncit să spînzure pe
muceniţă pe lemn şi să-i strujească trupul cu unghii de fier, apoi să ardă
coastele ei cu făclii aprinse. Şi pe toate acestea le răbda Sfînta Varvara cu
vitejie, ba încă şi cu ciocanul a fost bătută în cap. Cîte a răbdat acea
fecioară fiind vie, n-ar fi răbdat nici un bărbat, oricît de tare, de n-ar fi
întărit puterea lui Dumnezeu, nevăzut, pe mieluşeaua Lui.În mijlocul poporului,
care privea la muncile Sfintei Varvara, sta nu departe Iuliana, cea mai sus
pomenită; aceea, privind la pătimirea Sfintei Varvara, plîngea şi nu putea a se
opri din lacrimi. Apoi, umplîndu-se de rîvnă, a ridicat glas din popor şi a
început a ocărî tirania cea fără de omenie a nemilostivului ighemon şi a huli
pe zeii lor cei păgîneşti.
Îndată însă a fost prinsă şi, fiind întrebată despre
credinţă, a mărturisit că e creştină; pentru aceea a poruncit ighemonul să o
chinuiască şi pe dînsa, ca şi pe Sfînta Varvara. Deci a fost spînzurată împreună
cu Sfînta Varvara şi strujită cu piepteni de fier. Iar Sfînta Mare Muceniţă
Varvara, spînzurată în acele munci, şi-a ridicat ochii către Dumnezeu şi a zis:
"Dumnezeule, Cel ce cerci inimile omeneşti, Tu ştii că dorindu-Te pe Tine
şi poruncile Tale cele sfinte iubindu-le, cu totul m-am adus Ţie şi dreptei
Tale celei Atotputernice m-am încredinţat. Deci tu, Doamne, nu mă lăsa, ci cu
milostivire caută asupra mea şi asupra Iulianei, care pătimeşte împreună cu
mine; întăreşte-ne pe amîndouă şi ne împuterniceşte, ca să săvîrşim bunăvoinţa
ce ne stă înainte, pentru că duhul este osîrduitor, iar trupul
neputincios".
Aşa rugîndu-se sfînta, li s-a dat lor nevăzut ajutor din
înălţime, spre răbdare cu bărbăţie. După aceasta, tiranul a poruncit să le taie
sînurile la amîndouă, apoi înmulţindu-se durerile cele grele, Sfînta Varvara,
ridicîndu-şi iarăşi ochii spre doctorul şi vindecătorul său, a strigat:
"Nu întoarce faţa Ta de la noi, Hristoase, şi duhul Tău cel sfînt nu-l lua
de la noi; dă-ne, Doamne, bucuria mîntuirii şi cu Duh stăpînilor ne întăreşte,
întru dragostea Ta".După nişte munci ca acestea, ighemonul a poruncit ca
pe Sfînta Iuliana să o bage în temniţă, iar pe Sfînta Varvara, spre mai marea
ei ruşine, să o poarte goală, spre batjocură, prin toată cetatea, îmbrîncind-o
şi bătînd-o. Sfînta fecioară Varvara cu ruşine acoperindu-se ca şi cu o haină,
a strigat către iubitul său mire Hristos Domnul, zicînd: "Cela ce îmbraci
cerul cu nori şi acoperi pămîntul cu negură, ca cu nişte scutece, Tu însuţi o!
Împărate, acoperă goliciunea mea şi fă ca să nu fie văzute mădularele mele de
ochii păgînilor, ca nu pînă în sfîrşit să fie de rîs roaba Ta".
Şi îndată
Domnul Hristos, Care împreună cu Sfinţii Săi îngeri privea de sus la nevoinţele
roabei Sale, a grăbit spre ajutorul ei şi a trimis către dînsa un înger
strălucit, cu haina în chipul luminii ca să acopere goliciunea ei. Astfel,
fiind acoperită Sfînta Varvara, nu mai puteau ochii păgînilor să vadă
mădularele ei cele goale şi au întors-o către muncitor. După dînsa a fost dusă
Sfînta Iuliana aşijderea goală, prin toată cetatea, întru priveliştea îngerilor
şi a oamenilor. Apoi, văzînd muncitorul că nu poate să le despartă pe ele de
dragostea lui Hristos şi să le înduplece să se închine idolilor, le-au judecat
pe amîndouă, dîndu-le spre tăiere de sabie.Iar pe Dioscor, cel cu inima de
piatră, tatăl Sfintei Varvara, nu numai că nu l-a durut inima, văzînd muncile
cele cumplite ale fiicei sale, pînă într-atîta împietrindu-l diavolul, dar nu
s-a ruşinat făcîndu-se singur gealat (chinuitor) al fiicei lui. Căci cu o mînă
a luat pe fiică-sa, iar cu cealaltă mînă ţinea sabia şi aşa a dus-o la locul de
osîndă, care era însemnat pe un munte, afară din cetate.
Apoi a fost dusă de un
ostaş şi Sfînta Iuliana. Cînd mergea pe cale, Sfînta Varvara se ruga lui
Dumnezeu, zicînd: "Dumnezeule Cel fără de început, Care ai întins cerul ca
un acoperămînt şi pămîntul l-ai întemeiat pe ape, Cela ce răsari soarele Tău
spre cei buni şi spre cei răi şi dai ploaie peste cei drepţi şi peste cei nedrepţi,
Tu şi acum auzi-mă pe mine, roaba Ta, care mă rog către Tine. Ascultă-mă, o,
Împărate, şi dă darul Tău la tot omul, care mă va pomeni pe mine şi pătimirile
mele. Să nu se apropie de unul ca acela boală năpraznică şi moarte neaşteptată
să nu-l răpească pe el; pentru că ştii Doamne, că trup şi sînge sîntem şi
lucrul Preacuratelor Tale mîini". Aşa rugîndu-se sfînta, s-a auzit glas
din cer, chemînd-o pe ea împreună cu Iuliana întru cele de sus şi făgăduindu-i
a-i împlini cererea ei. Deci, mergeau amîndouă sfintele muceniţe, Varvara şi
Iuliana, spre moarte cu mare bucurie, dorind a se dezlega mai degrab de trup şi
a merge către Domnul. Ajungînd la locul cel însemnat, mieluşeaua lui Hristos,
Varvara, şi-a plecat sub sabie sfîntul său cap şi a fost tăiată de mîinile nemilostivului
ei tată.
Astfel s-a împlinit Scriptura care zice: Va da spre moarte tatăl pe
fiul, iar, pe Sfînta Iuliana alt ostaş a tăiat-o şi astfel s-a săvîrşit
alergarea nevoinţei lor.
Sfintele lor suflete s-au suit în glasuri de bucurie
către Hristos, Mirele lor, întîmpinîndu-le îngerii şi însuşi Stăpînul lor, cu
dragoste primindu-le. Iar pe Dioscor şi pe Marchian, ighemonul, i-a ajuns
năpraznică pedeapsă a lui Dumnezeu, pentru că pe Dioscor, pe cînd cobora din
munte, iar pe ighemon care şedea în casa sa, tunete şi fulgere din cer
lovindu-i i-au ucis şi i-au ars, încît nici cenuşa lor nu s-a mai aflat.
În
cetatea aceea era un bărbat drept-credincios cu numele Galentian. Acela, luînd
cinstitele moaşte ale sfintelor muceniţe, le-a dus în cetate şi le-a îngropat
cu cinstea ce li se cuvenea. A zidit şi biserică peste dînsele, în care multe
vindecări se făceau, prin moaştele sfintelor cu rugăciunile lor şi cu darul
Tatălui şi al Fiului şi al Sfîntului Duh, a Cărui slavă este în vecii vecilor.
Amin."
Nota : Fragment preluat din "Vietile Sfintilor "
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu