"Umpleţi-vă de Duh…“ ( slujba Sfintei Treimi ). Ce înseamnă
aceasta?
Că noi ne-am învrednicit să primim darurile Sfântului Duh prin botez.
Dar mulţi ţin minte, oare, acest lucru? Dacă ai primit puţin, trebuie să
păstrezi, să îmbunătăţeşti, să înmulţeşti. Pentru acestea trebuie să fii
cuprins de râvnă.
Cum?
a) Să citeşti Sfânta Scriptură, care este scrisă de
Sfântul Duh; din Sfânta Scriptură conduce El. Nici o plăcere
lumească nu poate da o asemenea pace şi o aşa bucurie, pe care le dă Sfântul
Duh.
b) Să fii atent la tine.
c) Să participi des la Sfintele Taine. Prin ele Sfântul
Duh se împărtăşeşte omului.
d) Să mergi des la sfânta biserică, căci
aceasta este locul deosebit al prezenţei Sfântului Duh.
e) Rugăciunea, în
special rugăciunea „Împărate Ceresc“. Ea trebuie ascultată cu evlavie
deosebită, nu numai în biserică, ci trebuie rostită şi în timpul lucrului,
cerând ajutorul Sfântului Duh. Dacă luăm ca model pe sfântul ce a fost apropiat
de situaţia noastră, ne putem sprijini pe exemplul lui. Toţi sfinţii au
suferit, pentru că ei au mers pe calea Mântuitorului, Care a suferit: a fost
prigonit, insultat, defăimat şi răstignit. Şi toţi cei care merg după El suferă
negreşit. „În lume necazuri veţi avea“. Şi toţi cei care doresc să trăiască
pios, vor fi prigoniţi. „Dacă începi să lucrezi pentru Domnul, pregăteşte-ţi
sufletul pentru ispită“. Ca să suportăm mai uşor suferinţele trebuie să avem
credinţă puternică, dragoste fierbinte către Dumnezeu, să nu ne lipim de cele
pământeşti şi să ne predăm cu totul voii lui Dumnezeu. La profanatori trebuie
să privim ca la cei bolnavi, de la care cerem să nu tuşească şi să nu scuipe.
Dacă nu există posibilitatea de a împlini legământul ascultării şi de a vă
supune, trebuie să fiţi gata să faceţi totul conform cu voia lui Dumnezeu.
Există două feluri de ascultare: exterioară şi interioară. În ascultarea
exterioară e nevoie de supunere deplină, de împlinirea fiecărui lucru fără
comentarii. Ascultarea interioară se referă la viaţa duhovnicească lăuntrică şi
are nevoie de îndrumarea părintelui duhovnic. Însă sfatul părintelui duhovnic
trebuie să corespundă Sfintei Scripturi.
Adevărata ascultare, care îi aduce
sufletului un mare folos, are loc atunci când împlineşti ceea ce nu se
potriveşte cu dorinţa ta şi e împotriva ta. Atunci însuşi Dumnezeu te ia în
mâinile Sale …
Dumnezeu i-a creat pe doctori şi medicamentele. Nu se poate să refuzaţi
tratamentul. Datorită slăbirii puterilor şi datorită oboselii se poate sta jos
în biserică. „Fiule, dă-Mi Mie inima ta“. „Mai bine e să stai jos şi să te
gândeşti la Dumnezeu, decât să stai în picioare“ – a spus Prea Sfinţitul
Filaret al Moscovei.
Nu trebuie să puneţi voinţă în slujba sentimentelor
voastre. Trebuie să vă forţaţi să vă purtaţi prietenos şi cu aceia care nu vă
plac.
Nu trebuie să vă încredeţi în semne. Nu există nici un fel de semn.
Dumnezeu ne călăuzeşte prin gândul Său, iar eu nu depind de nici o persoană sau
zi şi de nimic altceva. Cine are prejudecăţi, aceluia îi e greu în suflet, iar
cine depinde de voia lui Dumnezeu, acela, dimpotrivă, are bucurie în suflet.
Rugăciunea lui Iisus înlocuieşte semnul crucii atunci când, dintr-o cauză anume
(infirmitate – nota red.), nu se poate face acesta. În afară de necesităţile
stricte, în zilele de sărbătoare nu se poate să se lucreze. Trebuie să preţuim
şi să cinstim ziua de sărbătoare.
Această zi trebuie să o închinăm lui
Dumnezeu: să mergem la biserică, să ne rugăm acasă şi să citim Sfânta Scriptură
şi operele Sfinţilor Părinţi, să facem fapte bune. Trebuie să-l iubim pe
fiecare om, să vedem în el chipul lui Dumnezeu, să nu ne uităm la defectele
lui. Nu se poate să-i îndepărtăm de noi cu răceală pe oameni.
Cum este mai bine
să ne împărtăşim cu Sfintele lui Hristos Taine: rar sau des? E greu de spus.
Zaheu L-a primit cu bucurie în casa sa pe Oaspetele cel drag, pe Domnul, şi s-a
purtat bine. Iar sutaşul, din smerenie, cunoscându-şi nevrednicia, nu s-a
hotărât să-L primească, dar şi acesta s-a purtat bine. Faptele lor, deşi sunt
contradictorii, totuşi sunt identice, după iniţiativă. Şi înaintea lui Dumnezeu
ei au fost în egală măsură vrednici. Esenţial este să ne pregătim cu vrednicie
pentru marea Taină.
Când cuviosul Serafim a fost întrebat de ce în vremurile
prezente nu mai există asemenea nevoitori, cum au fost cei dinainte, el a
răspuns: „Pentru că nu mai există hotărârea de a face fapte mari. Harul e
acelaşi; Hristos va fi acelaşi în veci“.
Prigonirile şi asupririle ne sunt de
folos, căci ele întăresc credinţa. Trebuie ca tot răul, chiar şi patimile care
ne chinuiesc, să nu le considerăm a fi de la noi, ci de la vrăjmaş – de la
diavol. Acest lucru e foarte important.
Numai atunci se poate învinge patima,
când nu o vei considera ca fiind a ta…
Dacă vrei să scapi de tristeţe, nu-ţi
lipi inima de nimic şi de nimeni. Tristeţea provine din ataşamentul de
lucrurile văzute. Niciodată nu a existat, nu există şi nu va exista un loc fără
tristeţe pe pământ.
Locul fără tristeţe poate fi numai în inimă, când Domnul e
în ea. În necazuri şi ispite Domnul ne ajută. El nu ne scuteşte de ele, ci ne
dă puterea de a le îndura uşor, fără chiar să le observăm. Tăcerea pregăteşte
sufletul pentru rugăciune. Liniştea, cât de binefăcătoare este ea pentru
suflet! Noi, ortodocşii, nu trebuie să sprijinim erezia.
Chiar dacă s-ar
întâmpla să fim chinuiţi, să nu renunţăm la Ortodoxie!
Nu trebuie să tânjim
după adevărul omenesc. Căutaţi numai adevărul lui Dumnezeu. Părintele duhovnic,
exact ca un stâlp, arată numai drumul iar tu trebuie să mergi singur. Dacă
părintele duhovnic va arăta drumul, iar ucenicul nu va porni singur pe el,
acesta, precum stâlpul, nu va pleca nicăieri şi, astfel, ucenicul se va învârti
în jurul stâlpului. Când preotul binecuvântează şi rosteşte doxologia: „În
numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh“ – atunci se săvârşeşte o
taină: Sfântul Duh vine asupra omului binecuvântat. Iar dacă omul ar renunţa
numai cu gura la Dumnezeu, harul ar pleca de la el, toate concepţiile i s-ar
schimba şi el ar deveni complet altul. Înainte de a-i cere iertare lui
Dumnezeu, trebuie să te ierţi pe tine…
Aşa se spune în Rugăciunea Domnească. Tu
nu te consideri supărăcios. Însă nu te superi faţă de acele lucruri care nu te
interesează. Dacă cineva se atinge de ceva la care ţii mult – te superi…Tăcerea
e folositoare pentru suflet. Când vorbim. Cu greu ne abţinem de la vorbirea
deşartă şi de la judecată. Însă tăcerea poate fi ceva rău atunci când cineva e
supărat şi de aceea tace.
Întotdeauna să vă amintiţi legea vieţii duhovniceşti:
dacă te tulburi din cauza defectului altui om şi îl judeci pe acela, mai târziu
te va lovi şi pe tine viaţa şi vei suferi de acelaşi defect.
Nu vă lăsaţi
inimile în deşertăciunea lumească. În special, în timpul rugăciunii, părăsiţi
toate gândurile lumeşti. După rugăciunea de acasă sau de la biserică, pentru ca
să păstraţi starea sufletească de duioşie provocată de rugăciune, este necesară
tăcerea.
Uneori chiar un simplu cuvânt, ce ni se pare neînsemnat, poate
distruge şi alunga starea de duioşie din sufletul nostru.
Îndreptăţirea de sine
închide ochii duhovniceşti şi atunci omul nu mai vede ceea ce există în
realitate. Dacă spui despre fratele sau sora ta ceva rău, chiar dacă este
adevărat, tu vei purta în sufletul tău o rană ce nu poate fi vindecată.
Poţi
aduce la cunoştinţă greşelile altuia numai în cazul când în inima ta există o
singură intenţie: folosul sufletului celui ce a greşit.
Răbdarea este blândeţea
neîntreruptă. Mântuirea voastră şi moartea voastră sunt în apropierea voastră.
Mântuirea voastră depinde de modul în care vă purtaţi cu aproapele vostru. Nu
uitaţi să vedeţi în aproapele vostru chipul lui Dumnezeu.Fiecare lucru, fără să
vi se pară neînsemnat, să-l faceţi cu migală, aşa ca înaintea feţei lui
Dumnezeu.
Amintiţi-vă că Dumnezeu vede tot. "
Nota : Fragment preluat din cartea " Patericul de la Optina ". Autorul acestor indemnuri este Sfantul Nicon de la Optina
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu